Is crowdfunding definitief doorgebroken in Nederland?

by

Volgens crowdfunding adviesbureau Douw&Koren is in 2011 crowdfunding definitief doorgebroken in Nederland. Uit onderzoek van Douw&Koren blijkt dat in 2011 voor 2,5 miljoen euro via crowdfunding werd opgehaald.

Duidelijk is dat de belangstelling voor crowdfunding groeit. Maar kunnen we ook echt spreken van een doorbraak?

Crowdfunding wordt serieus

Douwen&Koren onderzocht de Nederlandse markt voor crowdfunding. Begin 2011 voorspelde ik nog dat crowdfunding de trend voor 2011 zou worden. Als ik het onderzoek van Douw&Koren mag geloven, dan is die voorspelling uitgekomen.

“Crowdfunding bevond zich een paar jaar geleden nog in de experimentele fase, maar groeit nu naar serieuze proporties,” zegt Gijsbert Koren van Douw&Koren. Zij voerden een survey uit onder de crowdfunding platforms in Nederland, waaruit bleek dat in 2011 voor 2,5 miljoen euro is opgehaald. Daarnaast is er in de tweede helft van 2011 maar liefst twee keer zo veel via crowdfunding gefinancierd als in de eerste helft van 2011. “We hebben alle reden om te verwachten dat die groei voorlopig niet af gaat nemen. Als we kijken naar internationale ontwikkelingen is de verwachting juist dat crowdfunding ook in 2012 weer aanzienlijk zal gaan groeien”, aldus Koren.

De feiten

Het overgrote deel van de financiering bevindt zich in de creatieve hoek (54%). De creatieven van Nederland wisten via platforms als CineCrowd, TenPages en Voordekunst circa 1.350.000 euro op te halen. “Het succes van crowdfunding is passie. Als je je passie weet over te dragen dan volgt de rest vanzelf”, aldus Roel van de Weijer van  CineCrowd. En volgens Roy Cremers van Voordekunst zal de groei van crowdfunding als financieringsmiddel in dit segment het komend jaar toenemen: ”Ik verwacht dat de urgentie voor alternatieve financieringsmiddelen in 2012 alleen maar groter zal worden in de kunstsector”.

Gijsbert Koren verwacht dat de financiering van ondernemingen via crowdfunding een steeds grotere rol gaat spelen. Het afgelopen jaar werd er ongeveer 700.000 euro door ondernemingen opgehaald, hetgeen nog maar 28% van het totaal is.

In onderstaande infographic zie je alle onderzochte feiten op een rijtje.

Crowdfunding in 2012

“We verwachten dat 2012 een doorslaggevend jaar wordt voor crowdfunding,” zegt Simon Douw, “Er is inmiddels voldoende volume, kennis en expertise in de markt. Nu is het zaak dat crowdfunding kan doorgroeien. Hiervoor is onder andere goede regelgeving vanuit de overheid nodig.” Verwachting is dat crowdfunding in 2012 door steeds meer organisaties als kans zal worden gezien. Douw: “Ook voor gevestigde bedrijven wordt crowdfunding als financierings- en marketingtool interessant.”

Wellicht is crowdfunding nog onvoldoende bekend als financieringsmiddel bij ondernemeingen en als investeringsmogelijkheid bij investeerders: onbekend maakt onbemind. Volgens Tom Vroemen van CrowdAboutNow zal crowdfunding in 2012 door het grote publiek steeds meer gezien worden als een investeringsmogelijkheid: “Tot op heden wordt het kapitaal met name opgehaald binnen het bestaande netwerk van een ondernemer of project eigenaar”.

Edwin Adams van Geldvoorelkaar denkt ook dat 2012 een erg belangrijk jaar gaat worden voor crowdfunding, waarin de overheid het belang van alternatieve financieringsvormen zal erkennen. “Van belang is dat er meer aandacht komt voor crowdfunding als alternatief voor de banken. Met name investeerders moeten nog met de voordelen van crowdfunding kennis maken”.

Hoewel de markt voor crowdfunding groeit, verwacht Korstiaan Zandvliet van Symbid ook de eerste shake out. “In Nederland zijn inmiddels 20 crowdfunding platforms actief. In 2012 verwacht ik dat hierin een schifting plaats zal vinden”.

De doorbraak moet nog komen

Hoewel het onderzoek spreekt van een aanzienlijke groei – volgens de Schaal van Mock zou de markt voor crowdfunding dus met 30 tot 45% gegroeid zijn – denk ik dat de doorbraak nog even op zich laat wachten. Want laten we eerlijk zijn. Hoeveel is eigenlijk 2,5 miljoen euro als je het vergelijkt met de circa 20 miljard euro die het afgelopen jaar door banken aan ondernemingen werd verstrekt?

Doorbraak of niet, ik vind crowdfunding een prachtig financieringsalternatief, maar vooral ook een mooie marketingtool. Zoals ik ook al eerder betoogde, het gaat bij crowdfunding om de passie van de ondernemer of de creatieveling. Daar waar banken vooral heel zakelijk en rationeel naar een plan kijken (lees de cijfers en de risico’s), gelooft de investeerder bij crowdfunding in het idee of de passie van de ondernemer of creatieveling en gunt deze hem of haar succes. De investeerder zal overigens zijn enthousiasme voor zijn investering niet onder stoelen of banken steken en wordt daarmee via word of mouth een belangrijke ‘adverteerder’ voor de ondernemer of creatieveling. Het moge duidelijk zijn dat social media hierin een belangrijke rol speelt.

Mijn verwachting voor 2012? Om met de Schaal van Mock te spreken. Ik denk dat crowdfunding in 2012 fors zal toenemen, en met 45% of meer zal groeien. Niet alleen in 2012, ook in 2013, 2014, 2015…

Tags: , , , , , , , , , , , ,

2 Reacties to “Is crowdfunding definitief doorgebroken in Nederland?”

  1. Wieleman Says:

    De omvang van crowdfunding is misschien nog groter dan wordt aangenomen in de analyse. Er zijn immers ook initiatieven buiten de zgn crowdfunding platforms om.

  2. StoreCorporation (@storeNL) Says:

    Update Augustus 2014

    Aan de slag met Crowdfunding

    Wanneer je een goed idee hebt en daarvoor groeikapitaal nodig hebt kan je een aantal keuze’s maken om dit kapitaal gefinancierd te krijgen.

    Namelijk door:
    De bank
    Enkele investeerders
    Eigen middelen
    Uit de cacheflow van je eigen bedrijf ( langzame groei)
    Idee laten liggen, niets doen

    Behalve extra groei-investeringsbehoefte is in ons businessplan vooral de klantbinding (crowd value) de belangrijkste reden om aan de slag te gaan met crowdfunding.

    Uit ons marktonderzoek ( Crowdsourcing) merkten we al snel dat veel kleine investeerders op zoek zijn naar een leuk rendement, maar het liefs in iets unieks wil investeren waar men achter kan staan.

    De StoreCorporation investeert en participeert in kansrijke en unieke webshops.
    Om de groei van deze webshops te kunnen realiseren zijn groei-investeringen nodig.

    Crowdfunding is voor webshops niet meer bijzonder, maar particulieren die door middel van een investering direct mede-eigenaar worden van meerdere webshops is een volledig nieuw concept.
    Het ophalen van kapitaal bij een grote massa kleine investeerders – is een innovatieve vorm van (online) financiering met ongekend potentieel.

    Crowd Value
    De StoreCorporation maakt het mogelijk dat investeerders voor een klein stukje eigenaar worden van unieke webshops. De mede-crowd-funders kunnen door “crowd voting” input leveren en zijn daardoor meer betrokken bij het resultaat van de webshops. Daardoor is crowdfunding niet alleen een manier om groeikapitaal in huis te halen maar ook kennis van de crowd. Deze kennis van mede-investeerders geeft een crowd-based-business en resulteert in een “crowd value”.

    Voor de StoreCorporation waren dit de criteria om voor het Symbid platform te kiezen.
    Dit crowdfundingsplatform heeft als kenmerk dat de funders via een coöperatie mede-eigenaar worden van het te ‘crowdfunden idee”.
    Zover wij konden nagaan, hebben andere crowdfundingsplatforms niet deze mogelijkheid.

    Om aan de slag te gaan met crowdfunding is het belangrijk om je goed voor te bereiden.
    Als voorbeeld kan je zien dat we in onze crowdfundingsproject aandacht geven in de business-summary

    – Wat is het? (1-2 regels)
    – Hoe werkt het? (1-2 regels)
    – Verdienmodel? (1-2 regels)
    – Wat is er al bereikt? (1-2 regels)
    – Wat krijg ik als investeerder er voor terug? (1-2 regels)
    – Plan
    – Markt
    – Marketing & Sales

    Financiële stukken: 
    – Cash Flow voorspelling a.s. 3 jaar 
    – Profit & Loss voorspelling a.s. 3 jaar
    – Aandeelhoudersovereenkomst (als bijlage)
    – Investmentplan (waar gaat het geld heen)

    De keuze om alles in het Engels te doen heeft als reden dat de te financieren webshops zich internationaal aan het uitbreiden zijn en daardoor ook openstaan voor buitenlandse investeerders.

    Het hele project staat op http://www.symbid.nl/ideas/5879-storecorporation

Plaats een reactie