QR-codes for dummies

by

Consumenten worden de laatste tijd steeds meer geconfronteerd met QR-codes en maken er ook steeds meer gebruik van. In de V.S. nam het gebruik van QR codes door consumenten afgelopen jaar toe met 4549%!  Maar toch zijn niet alle marketeers overtuigd van de inzet van deze codes.. Zie bijvoorbeeld dit artikel.

Raakt de QR-code eindelijk ingeburgerd of dreigt deze Japanse uitvinding uit 1994 tussen wal en schip te raken? Wij hopen van niet en denken dat QR codes een krachtige aanvulling kunnen zijn op de bestaande marketinginstrumenten, mits je het goed gebruikt. Daarom een korte handleiding.

QR voor dummies

Een QR (Quick Response)-code is een tweedimensionale streepjescode, ontwikkeld door het Japanse bedrijf Denso Wave, die met een smartphone gescand kan worden. Hiervoor heb je (nog) wel een aparte app nodig; een zogenoemde QR-reader (iPhone/Android). De gebruiker houdt de camera voor de QR-code, de code wordt gescand en op de smartphone wordt een website geopend. Met andere woorden; een ideale link tussen print marketing en online.

De cijfers

Strategisch marketingbureau Russell Herder deed in augustus 2011 onderzoek onder 500 consumenten. 72 procent van deze consumenten zegt weleens een QR-code te hebben gezien. 30 procent weet niet wat het is of welk doel het dient.

Ondanks de enorme toename blijkt uit onderzoek van ComScore dat nog steeds maar 6 procent van de Amerikanen wel eens een QR code scant. Dat is niet zo vreemd als je je bedenkt dat nog niet iedereen een smartphone heeft. In Nederland heeft bijvoorbeeld maar 42% van de mensen een smartphone. Maar dat aantal groeit snel.

Ook al zijn onderzoekers verdeeld over de bekendheid en gebruik, feit blijft dat alle cijfers aantonen dat er nog genoeg rek in deze ontwikkeling zit. Tenzij je het niet goed aanpakt…

Hoe moet het niet?

Het is pijnlijk dat er nog steeds QR-codes worden uitgebracht die niet vindbaar en/of scanbaar zijn. Over de grootte en positie wordt niet altijd goed nagedacht. Zie het voorbeeld. Hoeveel voorbijgangers spotten deze QR-code (zie afbeelding linksonder)? En zullen degenen die het zien op de grond gaan liggen om de code te scannen? En hoe ver moet je van deze billboard staan om de code te scannen (zie afbeelding rechtsonder)?

Maar met een goed geplaatste QR-code ben je er nog niet. Het resultaat van de scan moet goed zijn. Zorg dus voor een mobiele website!

De kracht van QR is de snelle verbinding tussen het ‘echte leven’ en online. Maar soms komen wij QR-codes tegen in e-mail of op een website. Wat is het nut hiervan als de consument met één simpele muisklik terecht kan komen op de door jou gewenste plek?

Wanneer werkt QR wel?

In de vorige paragraaf zijn een aantal randvoorwaarden geschetst voor het toepassen van QR. Als daaraan is voldaan, kun je toegevoegde waarde creëren door:

  • Direct te voorzien in een informatiebehoefte.

Geïnteresseerd in de prijs van een huis? Hoeveel kamers heeft het? Niet meer zoeken op de website van de makelaar of op Funda.nl, maar direct op je mobiel de juiste data tevoorschijn halen. Dat kan nu al. Een idee voor de toekomst: een QR-code op een groene kaart of het Europees schadeformulier. Zo vindt de consument bij een autoschade direct alle noodzakelijke informatie of kan met een verwijzing naar een app, de mogelijkheid worden geboden om de schade te melden.

  • Voor vermaak of gemak te zorgen als een consument niets beter te doen heeft.

Bijvoorbeeld in de wachtkamer van de dokter een QR-code tonen die linkt naar een preventie/kennisgame die inspeelt op een gezonde levensstijl (mede ontwikkeld door een zorgverzekeraar). Of maak zoals Tesco (HomePlus) handig gebruik van de wachttijden in het openbaar vervoer.

Ook Firstbank zorgt er met QR-codes op een billboard voor dat wachten leuker wordt.

  • De nieuwsgierigheid van mensen te prikkelen.

Zo maakte KLM handig gebruik van het momentum van Koninginnedag.

En Tissot heeft in het verleden slim nagedacht over de aankleding van haar stand op een beurs, letterlijk!

QR 2.0

QR wordt tot op heden redelijk basic ingezet. Het is vaak niet meer dan een zwart wit gecodeerd blokje. Toch zijn er veel meer toepassingen van QR beschikbaar. Zo is het tegenwoordig ook mogelijk om de code te customizen.

Dus zorg met de nodige creativiteit voor een eigen, herkenbaar design! Zo voorkom je dat een QR-code een verder fraai vormgegeven uiting van een bedrijf ‘verpest’. Het Rode Kruis, de netwerkorganisatie Open Coffee, Mercedes Benz en Ralph Lauren bedachten creatieve QR-codes.

Je kunt met een QR-code meer doen dan alleen doorlinken naar een website. Wist je bijvoorbeeld dat je ook naar een telefoonnummer kan verwijzen, een sms bericht kan laten aanmaken naar een voorgeprogrammeerd nummer of een afspraak kan genereren die direct in de agenda toegevoegd wordt? Handig!

Meer weten?

De blog Social Media Examiner heeft er het volgende artikel over geschreven.

Tags: , ,

Plaats een reactie