Kennisgebaseerd werken in de financiële wereld

by

Alhoewel ik van mening ben dat kennisgebaseerd werken een integraal onderdeel van kennismanagement zou moeten uitmaken is het dat niet, vaak is hierover verwarring. Het is mij echter gebleken door presentaties die ik gehouden heb over het onderwerp, dat kennisgebaseerd werken nog niet heel goed uit te leggen is indien je er nooit mee in aanraking bent gekomen. Het is hetzelfde als ik in 1960 iemand vertel over een TomTom, diegene mij voor gek zou verklaren, tenzij hij/zij het kastje zou zien en de werking ervan zou kunnen ervaren. Maar ik doe een poging een en ander toe te lichten.

Ik hou mij sinds 2002 bezig met deze materie en het heeft sindsdien mij enorm bezig gehouden hoe ik dat zou kunnen invoeren binnen de financiële wereld alsook daarbuiten. Uiteindelijk heeft dat in 2009 geleid tot het schrijven van een boek over dit onderwerp. Mijn stelling is dat deze werkwijze, gesteund door methode en tooling de wereld in grote mate zal veranderen. Met andere woorden met deze werkwijze is ‘the sky the limit’.

Goed, over tot de uitleg:

In de huidige kenniseconomie, de snel veranderende maatschappij, het internet, de veeleisende consument en de grote rol die sociale media daarbij spelen is het onmogelijk de kenniscomplexiteit hieromtrent nog te managen, laat staan te begrijpen.

Kennisgebaseerd werken heeft hierop een antwoord gevonden.Het is mogelijk om kennis op een dusdanige manier te structureren gebruik makende van kennis in hoofden van mensen, documentatie, werkinstructies, regelgeving, middels een methode (het borgen) zodat kennis intelligent bevraagbaar wordt (ontsluiten van kennis). Het is daarna alsof je een persoon op zijn of haar kennisgebied vragen stelt, eventuele wedervragen krijgt leidend tot een antwoord, maar dan in de communicatie over en weer met een computer. Dus kennis wordt ontsloten in bijvoorbeeld het primaire bedrijfsproces (aan de voorkant). De gebruikte kennis zoals hierboven genoemd is geformaliseerde kennis. Samengevat het is als het ware een vraag en antwoordspel met de computer.

Met de methode wordt nog een ander doel bereikt. Het legt tegenstellingen bloot in bijvoorbeeld wet- en regelgeving door middel van de heldere analyse van de kennis en daarvoor hoeft de analist (de zogenaamde kennisengineer) niet over inhoudelijk kennis van zaken te beschikken en dat op zich is opmerkelijk.Van de kennis leggen we ook de betekenis (semantiek) vast. Dus ieder begrip wordt helder en eenduidig beschreven.

Last but not least is de gemodelleerde kennis de applicatie. Dat wil zeggen dat IT inspanning in de nabije toekomst tot een minimum wordt beperkt. Een partij als Microsoft heeft dit onderkend en werkt met 1.000 man in een project geheel met deze werkwijze.

Bij ieder onderdeel van financiële instellingen is kennis nodig om efficiënt, slagvaardig (time to market) en compliant, te kunnen werken. De huidige kennisbronnen zijn daarvoor niet toereikend meer. Ook de snel veranderende wereld, de crisis zorgen, de reputatie dwingt het af dat ontwikkelingen in een veel hoger tempo moeten gaan. Kennisgebaseerd werken speelt hier direct op in. Snelle, efficiënte en vooral goedkope optimale oplossingen bieden veel voor de uitdaging waar de financiële wereld voor staat.

Daarnaast is er een hoge mate een shift van IT naar BT (business technologie), waarbij business in de driverseat bepaald op welke manier zij gefaciliteerd wil worden. Kennisgebaseerd werken is de optimale vorm van BT, daarnaast uitermate agile.

Enkele voorbeelden uit de praktijk zijn het hypotheekadvies op maat, acceptatie van de klant (in het kader van compliance), employee benefit plan en vele andere voorbeelden. Ik kan hier echter niet inhoudelijk veel over kwijt, dan dat er nu in het gebruik geen fouten gemaakt meer kunnen worden, dat iedereen die de kennis gebruikt deze te allen tijde bij de hand heeft, dat er een enorme reductie op educatie gerealiseerd is.

Noot: dit artikel werd geschreven door André Le Cat, co-auteur van het boek ‘Kennis gebaseerd werken‘ en Change & Integration Program Development Manager bij ABN AMRO. Meer informatie over de auteurs en het boek vind je op www.kennisgebaseerdwerken.nl.

Tags: , , ,

Eén reactie to “Kennisgebaseerd werken in de financiële wereld”

  1. Tony de Bree Says:

    André, zoals uit jullie boek op dit terrein en de voorbeelden die je aanhaalt blijkt breek je een lans voor de zogenaamde “kennistechnologische benadering” binnen kennis management.

    Een bekende school/stroming. En al sinds jaar en dag. Daar is op zich niets mis mee, maar uit eigen hands-on ervaring met het bouwen en implementeren van echte slimme (“intelligente”) applicaties voor klantgedreven compliance/CPDD en client-take-on applicaties vanaf 2004 weet ik dat dit soort problemen om andere benaderingen vraagt dan je hier voorstelt. En dat het kan en dat het werkt (ze draaien namelijk al jaren o.a. binnen ABN AMRO).

    Wat hebben we daarbij geleerd? Dat het niet gaat om procedurele kennis en het “vastleggen in kennisbanken”, maar om ervaringskennis van mensen over een aantal disciplines heen.

    En hoewel er dus voor de aangedragen aanpak inderdaad veel toepassingsgebieden zijn (daar ben ik het dus met je eens) schieten voor de complexere uitdagingen de aangedragen tools en methoden tekort. Zeker op het terrein van GCR (“Governance, Compliance en Risk”).

    Andere uitdagingen, andere methoden en tools. Niet erg, maar wel realistisch. “Managing expectations” dus.

    Mvg
    Tony

Plaats een reactie