SNS gaat in één keer live met vier apps voor mobiel bankieren

by

Een lange tijd moesten de klanten van SNS het stellen zonder apps voor mobiel bankieren. Uiteraard konden de klanten al wel langer terecht op de mobiele MijnSNS-internetpagina.

Deze week ging de SNS in één keer live met vier apps voor mobiel bankieren. De bezitters van een iPhone, Android-toestel, Blackberry en Windows Phone kunnen nu ook een app downloaden voor hun smartphone. Waarom heeft het eigenlijk zolang geduurd? En wat is er zo bijzonder aan het ontwikkeltraject van de apps?

De apps doen wat ze moeten doen

Op [finno] schrijf ik doorgaans over innovatie. Apps voor mobiel bankieren zijn inmiddels redelijk ingeburgerd, dus de SNS Mobiel Bankieren-apps zou ik niet meer als innovatief willen bestempelen. De apps doen wat ze moeten doen: saldo en mutaties raadplegen, geld overmaken naar eigen rekeningen met je digicode en naar rekeningen van anderen met je digipass. In onderstaande demo heeft SNS alle functies op een rijtje gezet.

SNS Bank heeft er bewust voor gekozen de nieuwe app tegelijkertijd te introduceren voor de belangrijkste mobiele platforms: Android, Apple iOS (iPhone en iPad), Blackberry en Windows Phone 7+. “We willen dat zoveel mogelijk klanten hetzelfde niveau van dienstverlening kunnen krijgen.”, licht Arie Koornneef, directeur Marketing SNS Bank, toe, “SNS Bank heeft nu dezelfde functionaliteiten beschikbaar voor haar klanten, ongeacht het type smartphone dat je hebt. Op die basis gaan we ons verder ontwikkelen. We willen van SNS Mobiel Bankieren dé financiële afstandsbediening maken waarmee je altijd en overal eenvoudig al je bankzaken kunt regelen.”

Multi-platform development, huh?

Hoewel de SNS Mobiel Bankieren apps niet vernieuwend zijn gebruik ik de gelijktijdige lancering van hun apps als kapstok om over een ander onderwerp te schrijven: multi-platform development.

De SNS heeft de apps in één keer gelanceerd voor vier mobiele besturingssytemen (of platformen): Apple iOS, Android, Blackberry OS en Windows Phone 7+. De andere grootbanken gingen meestal eerst live met een iPhone-app, en vervolgens met de apps voor Android en Blackberry. Ik was nieuwgierig naar het ontwikkeltraject voor de mobiele apps en kreeg desgevraagd van Peter Eikelboom, Formule manager doe het zelf kanalen bij SNS, te horen dat de apps op basis van zogeheten multi-platform development tot stand zijn gekomen. “Wij ontwikkelen de apps multi-platform, één keer ontwikkelen en dan exporteren naar de verschillende platforms. Dit maakt zowel het ontwikkelen als het beheren van de apps een stuk overzichtelijker en eenvoudiger”, aldus Peter. Toen ik dat hoorde, vond ik het tijd om op [finno] maar eens aandacht te besteden aan de verschillende manieren van app-development.

Multi-platform development is in mijn ogen de manier waarop in de toekomst mobiele applicaties worden gebouwd. SNS is in Nederland overigens niet de enige die deze ontwikkelmethode toepast. Zowel de Rabobank als MoneYou gingen de SNS al voor. SNS heeft de apps ontwikkeld samen met Service2Media. Alvorens verder in te gaan op multi-platform development, zet ik graag alle ontwikkelmethodes voor mobiel op een rij.

Ontwikkelmethodes voor mobiel op een rij

Grofweg kan je drie soorten mobiele applicaties onderscheiden: pure web mobile, pure native applications en hybrid web-native applications. Met multi-platform development ben je in staat om snel en eenvoudig deze drie soorten mobiele applicaties te ontwikkelen. Zoals Peter Eikelboom al zei: je ontwikkelt één keer en exporteert het dan naar de verschillende platformen. Hieronder staan de mogelijkheden schematisch weergegeven. Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Pure web mobile

Voor het app-tijdperk werden er mobiele pagina’s van internetpagina’s gemaakt, vergelijkbaar aan de MijnSNS mobiele-internetpagina. Je kent ze wel, de internetpagina’s die vooraf worden gegaan door een ‘m’ in plaats van ‘www’. We spreken dan van pure web mobile development. Voordeel van deze pure web applicaties is dat ze op iedere smartphone met een browser benaderd kunnen worden en je niets hoeft te downloaden.

In het verleden waren pure web mobile applications niet het toonbeeld van mooi design. Met ontwikkelingen als responsive design en liquid design kan je webpagina’s bouwen die zich qua weergave aanpassen aan het schermformaat (smartphone, tablet en desktop) en ook nog eens mooi zijn. Een goed Nederlands voorbeeld van responsive design is de website van het Tropenmuseum. Bekijk deze maar eens op je desktop en vervolgens op een smartphone of tablet.

Pure native applications

Dankzij Apple maakten we kennis met apps. Allereerst waren er apps voor de iPhone en daarna volgde Android, Blackberry en Window Phone. Als je specifieke apps ontwikkelt voor de verschillende besturingssystemen, dan spreek je over native app development. Voordeel van native app development is vooral de gebruikerservaring.

De native apps kunnen de verschillende functies van een smartphone aanroepen en daarmee een onderscheidende gebruikerservaring bieden. Het gaat daarbij om functies als de camera, kompas, accelerometer gyroscoop, et cetera. Ook zijn er allerlei zogeheten gestures (aanraakbewegingen zoals swipe, zoom, et cetera mogelijk. Dit kon je in het verleden niet met pure web development, maar onder andere door de komst van HTML5 zijn er ook op het vlak van gestures steeds meer mogelijkheden. Onderstaande video laat dat zien. Zelf uitproberen? Ga in je browser op je smartphone naar clear.youyuxi.com.

Hybrid web-native

In toenemende mate zie je tegenwoordig hybrid web-native apps. Deze oplossing combineert webtechnologie met app-technologie. De app fungeert als zogeheten wrapper en bied je ook de mogelijkheid om de API’s van diverse besturingssystemen te gebruiken. Je kunt daardoor ook de hardwarefuncties van de telefoon gebruiken (camera, accelerometer, kompas, et cetera) en eventuele andere features die bij pure web mobile (vooralsnog) uitgesloten zijn. Eventueel kun je het app-gedeelte ook gebruiken voor de security van de applicatie.

Multi-platform development

Een nadeel van pure native application development is het kostenaspect. Het ontwikkelen en onderhouden van verschillende native apps brengt meer kosten met zich mee. Zo moet je bij iedere update van het besturingssysteem of nieuwe functionaliteit op meerdere platformen aanpassingen aanbrengen. Bij multi-platform development doe je die aanpassing één keer en deploy je deze naar de verschillende platformen. In onderstaande figuur is het verschil in inspanning tussen multi-platform development en andere oplossingen aangegeven en wordt een forse kostenbesparing beloofd (total cost of ownership).

Ieder voordeel heeft zijn nadeel

Voordat je een keuze maakt welke oplossing je wilt gebruiken voor de ontwikkeling van je app, moet je eerst vaststellen welke functies en welke gebruikerservaring een app moet bieden. Om een voorbeeld te geven. ABN AMRO heeft de Huizenkijkerapp ontwikkeld, die gebruik maakt van de camera en kompas van een smartphone. Een dergelijke app kan je vooralsnog niet met pure web  ontwikkelen, omdat pure web je geen toegang geeft tot de de camera en kompas in je smartphone. Een mobiel bankieren app zou je best pure web kunnen ontwikkelen. Is performance (snelheid) en gebruikerservaring een belangrijke vereiste dan kun je beter voor native app of hybrid web-native kiezen.

Hieronder heb ik de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen nog even op een rijtje gezet (niet uit-puttend). Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Terug maar SNS Mobiel Bankieren

Doordat SNS heeft gekozen voor multi-platform development, zijn ze in de toekomstig in staat om eenvoudig en tegen beperkte kosten nieuwe functionaliteit toe te voegen aan de app. SNS werkt nu al aan de volgende versie van SNS Mobiel Bankieren. Zo wordt er hard gewerkt aan een mobiele pincode, waarmee klanten makkelijk kunnen inloggen en overboeken (naar bekende derden en binnen daglimiet, à la ABN AMRO en ING). Daarnaast staan de volgende verbeteringen op de agenda:

  • Ontsluiten van SNS Serviceformulieren (tijdelijk je pinlimiet verhogen als je voor de geldautomaat of in de winkel staat)
  • SNS Kasboek (direct zien waaraan je de afgelopen maand het meeste geld hebt uitgegeven en daarvoor budgetten instellen)
  • Ontsluiten SNS Berichtenservice binnen MijnSNS (persoonlijke relevante berichten op je mobiel die je helpen om je bankzaken beter te regelen).

De SNS verwacht dat eind dit jaar een kwart van haar klanten actief gebruik maakt van mobiel bankieren. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de SNS-klanten een smartphone gebruikt en de helft daarvan actief gebruik maakt van mobiel internet en apps.

Tot slot nog een antwoord op de vraag waarom het zo lang duurde voordat de SNS de ‘app-arena’ betrad. “We hebben niet alleen nieuwe apps ontwikkeld maar ook onze back-end gereorganiseerd, zodat deze robuust, schaalbaar en veilig is. Mobiel bankieren wordt/is echt een belangrijk nieuw kanaal voor onze klanten, daarbij hoort zowel een top-app als een top beschikbaarheid”, aldus Peter Eikelboom.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Plaats een reactie