Mobiel bankieren en -betalen wordt volwassen

by

Recentelijk verschenen er twee onderzoeken over mobiel bankieren en -betalen. Volgens Gartner groeit het aantal gebruikers dat mobiel betalingen doet in 2011 naar 141 miljoen, maar verloopt de groei trager dan verwacht. In het rapport ‘Monetizing Mobile‘ concludeert KPMG dat mobiele betalingen op het punt staan de de bankensector te transformeren.

Begin dit jaar voorspelde Brett King op Finno: “Undoubtedly, by any measure, NFC Payments integration with the Mobile device will be the BIG play for 2011“. We zijn inmiddels een half jaar verder. Wat is de stand van zaken als het gaat om mobiel bankieren en -betalen? En wat zijn de vooruitzichten?

Double digit groei

Mobiel bankieren en mobiel betalen is hot. De huidige ontwikkelingen worden vooral gedreven door de opkomst van smartphones en de acceptatie daarvan door de consument. Mobiel bankieren was via WAP al langer mogelijk, maar het werd nauwelijks gebruikt. Ongetwijfeld door het gepriegel op kleine schermpjes, het ontbreken van een QWERTY-toetsenbord en de omslachtige identificatie.

Volgens Gartner groeit het aantal gebruikers van mobiel betalen met 38,2%. Het wereldwijde volume aan mobiel betalingen zal in 2011 met 75,9% groeien naar ruim 86 miljard dollar. Met deze getallen is mobiel betalen ongetwijfeld op weg naar het plateau of productivity in de Gartner Hype Cycle for Banking and Investment Services. Hieronder de Hype Cycle van 2010.

Klik op afbeelding voor vergroting.

Alle experts zijn zeer enthousiast over de mogelijkheden van Near Field Communication (NFC) in relatie tot mobiel betalen, maar onderschatten de complexiteit van de mogelijkheden. Volgens Gartner duurt het nog zeker vier jaar alvorens NFC-payments door de massa wordt geadopteerd: “The biggest hurdle is the need to change user behavior by convincing consumers to pay with mobile phones instead of cash and cards.”

Wet van de remmende voorsprong

De adoptie van mobiel betalen is mijns inziens in belangrijke mate afhankelijk van de eventueel aanwezige ‘wet van de remmende voorsprong’, In het ene land is deze wet meer van toepassing dan in het andere. Menig welvarend land beschikt over een redelijk tot goed betalingsverkeer, zeker Nederland met zijn mogelijkheid tot pinnen. Waar ligt the tipping point, waarbij consumenten overstappen van cash en cards naar mobiel betalen? Ik denk dat the tipping point vooral wordt bepaald door de toegevoegde waarde die bij mobiel betalen wordt geboden. Het lijkt erop dat Google met haar Google Wallet die toegevoegde waarde kan bieden. Wanneer volgt het Nederlandse Sixpack, het consortium van ABN AMRO, ING, Rabobank, KPN, T-Mobile en Vodafone, met een goede propositie? Wordt Sixpack een innovator of een follower? Los van het antwoord op deze vraag denkt KPMG dat een mogelijke barrière, in de samenwerking tussen banken en mobiele netwerk operators, bestaat uit de vraag wie het eigendom van de klantrelatie en klantdata toebehoort.

Nieuwe toetreders ‘bedreigen’ omzet

Zolang de banken zichzelf nog geen belangrijke rol hebben toegedicht in de ontwikkeling van mobiel betalen, zal de rol van nieuwe toetreders zoals Google en PayPal alleen maar groter worden. Laura Chambers, Senior director bij PayPal Mobile schreef in een blogartikel:

“We’re seeing staggering growth in PayPal mobile payments, showing a real consumer desire for the way they shop and pay to catch up with the way we live .”

En in een ander blogartikel:

“We first predicted $1.5 billion in 2011 mobile payments volume. At our analyst day in February, we upped that to $2 billion and just a few months later, we have now added another billion to that number.”

Innovator of follower?

Volgens KPMG bepaalt de rol die de financiële dienstverlener kiest, innovator of follower, welke kansen en risico’s er op de loer liggen. In het rapport ‘Monetizing Mobile staat onderstaande figuur, waarin de kansen en risico’s per rol keurig geordend staan.

Als innovator heb je wellicht een first mover advantage. Maar nog belangrijker is, is dat je als innovator de mogelijkheid hebt om al in een vroeg stadium met andere partners in de waardeketen een belangrijke rol te spelen bij het neerzetten van de standaarden.

De klant centraal

In haar rapport schetst KPMG de strijd die de banken met zichzelf voeren in hun ambitie om vooruit te komen in een competitieve wereld met voortdurend veranderende technologieën. Volgens KPMG is het van groot belang dat banken zicht hebben op eigen doelstellingen, die van partners en concurrenten. Maar het meest belangrijke is misschien wel te weten wat de klant precies wil op het vlak van mobiel bankieren en -betalen.

Tags: , , , , , , ,

Plaats een reactie