Shares.nl – de online beleggerscommunity

by

Op dinsdag 11 januari 2011 gaven BinckBank en de Vereniging voor Effectenbezitters (VEB) het startschot voor Shares.nl. Een nieuwe beleggerscommunity, vergelijkbaar met Facebook en Hyves. Het verschil is dat Shares zich volledig richt op Nederlandse particuliere beleggers. Ik had het voorrecht om bij de lancering aanwezig te zijn en Shares als één van de eersten te mogen testen.

Wat biedt Shares?

Shares moet een toegankelijke bron voor beleggingsinformatie bieden, waarbij nieuwsbronnen, zoals Dow Jones en ANP, samengebracht worden met sociale media en commentaar van beleggers op de site zelf. Shares heeft goed naar Facebook en Twitter gekeken. Net als Facebook is Shares namelijk opgebouwd rond zogenaamde netwerken en groepen waarop je je als lid kan inschrijven. Een groep daarentegen kan door iedereen opgestart worden. Ook kunnen leden elkaar volgen en kunnen ze een grote schare volgers opbouwen wat Twitter zo uniek maakt. Leuk gevonden is dat leden ook op een andere manier hun status kunnen verhogen. Beleggers krijgen namelijk zo nu en dan de vraag gesteld wat de koers van een aandeel gaat doen. Als je het goed doet, gaat je status in de community omhoog.

Shares in het kort: gepersonaliseerde nieuwsberichten gebaseerd op de eigen interesses;  mogelijkheid deze informatie aan te vullen en te delen; beleggers kunnen onderling elkaar volgen en groepen aanmaken;  inzicht in marktverwachtingen en sentiment; al het beschikbare nieuws, opinie en sentiment gebundeld op 1 webpagina getoond; geen commerciële boodschappen; geen controle op de kwaliteit, veiligheid, rechtmatigheid, integriteit of juistheid van de verschillende onderdelen van de dienst.

Achter de site gaat een algoritme schuil, die het gedrag van gebruikers herkent en op basis van hun interesses op maat gemaakte informatie toont. Zo ontvang je als gebruiker geen overload aan niet relevante berichten.

Business case?

Uiteraard denk je bij een dergelijk initiatief meteen aan de business case. Bezoekers en leden blijven gevrijwaard van reclame-uitingen belooft Shares. De kosten voor de site neemt BinckBank voor zijn rekening. Het rendement voor de online broker moet komen uit de betere beleggingsresultaten van rekeninghouders. Goed voor de belegger en daarmee uiteindelijk goed voor Binck & Alex. “Aan mensen die er in een half jaar EUR10.000 doorheen brassen en dan weg zijn, hebben wij ook niets”, aldus Nick Bortot (Boardmember BinckBank) in het persbericht.

Deze vraag heb ik ook nog eens aan Koen Beentjes (CEO BinkBank) voorgelegd. Ik moet zeggen dat zijn antwoord direct laat zien waarom BinckBank het in mijn ogen zo goed doet. Zijn antwoord luidde: “ Beleggen hoort leuk te zijn en dit is een middel dat daar goed bij past.” Mooier zou ik het ook niet kunnen zeggen.

Infinance.nl

De komende weken zullen velen hun licht laten schijnen over het concept. Infinance.nl kwam als eerste met een weinig positief verhaal. Infinance.nl beschrijft het als  volgt: “Een jammerlijke miskleun. De reacties op deze columns doen denken aan de stupide krabbels die Hyves oorspronkelijk opleverde, toen mensen nog geen idee hadden, dat ze daarmee voortaan blijvend voor schut staan. Jammer, dat VEB er een onafhankelijke status aan wil verlenen. Kortom, shares.nl is een reclamefolder voor fondshuizen en een uithangbord voor Binck. We vrezen dat wel vaker dit soort pseudo-social-media gaan zien. Wij zullen die initiatieven vooral categoriseren als tekenen van zwakte. Als je echt een verhaal te hebt, ga dan uit van eigen kracht en richt een pagina in op Facebook.”

De opmerkingen van Infinance.nl vind ik Shares absoluut geen recht doen en erg kortzichtig. Over de toon van het bericht maar niet te spreken. Hier spreekt in ieder geval geen expert op het gebied van social media.

Mijn eigen mening: aan de slag

Uiteraard heb ook ik vandaag een profiel aangemaakt om te kijken hoe Shares werkt. Het aanmelden is een fluitje van een cent. Kies een naam en wachtwoord en na de ontvangst van de welkomstmail kun je aan de slag, in iets minder dan 30 seconden. Na ingelogd te zijn land je in The Pit, je persoonlijke plek op Shares. Hier vindt je de updates van andere leden, interessegroepen of columnisten die je volgt. Je kunt ook andere leden volgen. Je ziet direct een aantal leden en columnisten die op dit moment veel gevolgd worden. Hier is goed gekeken naar Facebook.

Ik vind dat Shares een mooie basis heeft neergezet voor een eventueel toekomstig succes. Toch heb ik ook enkele kritiekpunten. Ondanks dat Shares een overload aan informatie wilde voorkomen vind ik dat ze hierin niet zijn geslaagd. Op de pagina staat enorm veel informatie met te kleine foto`s. Ik hoef bijvoorbeeld niet te allen tijde mijn profiel te zien. Dat heb ik bij hyves bijvoorbeeld ook niet want dit is statische informatie.  Daarnaast mis ikzelf de beurskoersen van de fondsen. Dit geeft namelijk vaak aanleiding tot een kort bezoek aan een dergelijke site. Als voorbeeld neem ik www.finance.yahoo.com maar ook www.iex.nl. Misschien ben ik bevooroordeeld want ik ben een fervent bezoeker van de het yahoo forum. Ikzelf zou Shares integreren met www.binck.nl en www.alex.nl. Deze stap is in de toekomst moeilijk te maken omdat de VEB nu de onafhankelijkheid waarborgt. Ik ben benieuwd of huidige gebruikers van met name http://www.iex.nl over zullen stappen.

Ik sprak deze dag nog met een journalist van de Financiële Telegraaf (www.dft.nl). Hij was net als ik erg benieuwd naar Shares. Wij spraken over zijn werk en ook over de het aantal bezoekers op zijn site. Aan unieke bezoekers geen gebrek sprak hij, maar we missen 1 ding. Onze bezoekers verblijven namelijk slechte enkele minuten op onze site. Ik denk dat hij vandaag de oplossing heeft gezien op zijn probleem. In ieder geval weet ik aan welke van de twee ik de voorkeur zal geven als de Telegraaf een dergelijke community aan zou bieden op haar site.

Noot: bekijk de presentatie gegeven op de persbijeenkomst hier.

Tags: , , , , , , ,

3 Reacties to “Shares.nl – de online beleggerscommunity”

  1. Hoe kan de financiële sector social media gebruiken? (deel 1) « Finno – Innovatie in de financiële sector Says:

    […] Als het gaat om ervaringen, wordt social media niet alleen gebruikt voor het uitwisselen van ervaringen op het vlak van producten en diensten. De laatste jaren hebben diverse Nederlandse financiële instellingen communities voor klanten opgezet. Deze communities hebben vaak als doel ondernemers te helpen bij het online netwerken en/of het uitwisselen van kennis en ervaringen op allerlei deelgebieden van van het ondernemen. Zo startte ABN AMRO een paar jaar geledenFlametree, een online ondernemersnetwerk, dat na ruim anderhalf jaar weer de deuren sloot. Ook de Rabobank erkent het belang van een sociaal netwerk voor ondernemers en startte in 2008 de Rabobank Starterscommunity. Meer over de ervaringen met deze community lees je hier. De ING lanceerde eind vorig jaar ING Ondernemerssupport, voor en door ondernemers: ‘U kunt er kennis uitwisselen, sparren met andere ondernemers en informatie opvragen’. In Ierland is de Ulster Bank een community begonnen voor startende ondernemers. Smallbusinesscan.com heeft in minder dan een jaar tijd 6.000 leden, die elkaar helpen bij allerlei praktische zaken waar ze als starter tegen aan lopen. Ron Immink, van Smallbusinesscan.com, vertelde mij onlangs dat de user-generated content gebruikt wordt om een startup knowledgde centre op te zetten en de content voor medewerkers van de bank tot een beter begrip van de doelgroep leidt. Er zijn nog legio andere voorbeelden van financiele instellingen die online ondernemersnetwerken zijn gestart, onder eigen naam of powered by: HSBC Business Network, Visa Business Network, RBS’ Smarta.com (business advice, guides and networking) en Bank of America’s Small Business Online Community. Naast genoemde ondernemersnetwerken, zijn er nauwelijks door financiële instellingen online netwerken voor consumenten opgezet. Enige tijd geleden startte Alex en Binck de online beleggerscommunity Shares.nl. […]

  2. Maarten Engbersen Says:

    Leuk, de koersen zijn al in de site geintergreerd zie ik. Had nl al enkele weken niet ingelogd.

  3. Hoe kan de financiële sector social media gebruiken? (deel 1) - Marketingfacts Says:

    […] Als het gaat om ervaringen, wordt social media niet alleen gebruikt voor het uitwisselen van ervaringen op het vlak van producten en diensten. De laatste jaren hebben diverse Nederlandse financiële instellingen communities voor klanten opgezet. Deze communities hebben vaak als doel ondernemers te helpen bij het online netwerken en/of het uitwisselen van kennis en ervaringen op allerlei deelgebieden van van het ondernemen. Zo startte ABN AMRO een paar jaar geleden Flametree, een online ondernemersnetwerk, dat na ruim anderhalf jaar weer de deuren sloot. Ook de Rabobank erkent het belang van een sociaal netwerk voor ondernemers en startte in 2008 de Rabobank Starterscommunity. Meer over de ervaringen met deze community lees je hier. De ING lanceerde eind vorig jaar ING Ondernemerssupport, voor en door ondernemers: ‘U kunt er kennis uitwisselen, sparren met andere ondernemers en informatie opvragen’. In Ierland is de Ulster Bank een community begonnen voor startende ondernemers. Smallbusinesscan.com heeft in minder dan een jaar tijd 6.000 leden, die elkaar helpen bij allerlei praktische zaken waar ze als starter tegen aan lopen. Ron Immink, van Smallbusinesscan.com, vertelde mij onlangs dat de user-generated content gebruikt wordt om een startup knowledgde centre op te zetten en de content voor medewerkers van de bank tot een beter begrip van de doelgroep leidt. Er zijn nog legio andere voorbeelden van financiele instellingen die online ondernemersnetwerken zijn gestart, onder eigen naam of powered by: HSBC Business Network, Visa Business Network, RBS’ Smarta.com (business advice, guides and networking) en Bank of America’s Small Business Online Community. Naast genoemde ondernemersnetwerken, zijn er nauwelijks door financiële instellingen online netwerken voor consumenten opgezet. Enige tijd geleden startte Alex en Binck de online beleggerscommunity Shares.nl. […]

Plaats een reactie