Wederom een artikel in de serie ‘Bankieren met de iPhone’. Ik heb echter besloten de naam van de serie te wijzigen. Hoewel de meeste apps nog steeds als eerste uitkomen op de iPhone, wordt het tijd de horizon te verbreden naar alle smartphones en tablets.
In dit artikel op alfabetische volgorde weer een aantal nieuwe of verbeterde apps die het de mobiele klanten van banken en verzekeraars makkelijker moet maken. Ik maak ook een uitstapje naar een buitenlandse verzekeraar. Amica Insurance heeft een schadeclaim app ontwikkeld. Tevens aandacht voor een iPad-app die ABN AMRO haar Relationship Managers bij Corporate Clients laat gebruiken.
ABN AMRO Mobiel Bankieren update
Twee Nederlandse banken lopen in Nederland voorop als het gaat om mobiel bankieren. Dat zijn de Rabobank en ABN AMRO. Een aantal maanden geleden introduceerde ABN AMRO al een geheel vernieuwde Mobiel Bankieren app. Met de laatste update, met als belangrijkste toevoeging de acceptgiroscan, zijn de apps van de Rabobank en ABN AMRO nu vergelijkbaar.
Naast de acceptgiro scan heeft de app nog andere nieuwe functionaliteiten, zoals multi tasking en een daglimiet-teller, die inzicht geeft in de resterende daglimiet. Met het instellen van een daglimiet bepaal jezelf hoeveel er met de app maximaal per dag zonder zonder e.dentifier naar bekende rekeningen mag worden overgemaakt. Ook is de app nu ook in het Engels beschikbaar. Wel zo fijn voor de buitenlandse klanten (bijvoorbeeld expats) van ABN AMRO.
ABN AMRO Corporate Clients app
Afgelopen week heeft ABN AMRO een interne iPad app gelanceerd voor haar Relationship Managers bij Corporate Clients, die de dialoog met de klant ondersteunt. De Relationship Managers, die in sector teams werken, hebben sinds kort de beschikking over een iPad, die ze mee kunnen nemen naar klanten. Op zich niet zo bijzonder, echter de speciaal ontwikkelde, zogeheten non-App Store app geeft toegang tot allerlei sectorrapporten, (Prezi)-presentaties en publicaties van het Economisch Bureau. Zo hebben de Relationship Managers alle relevante sector informatie bij de hand en kunnen ze deze meteen met de klant delen.
ABN AMRO heeft ook Sector Bankers (zie voorbeeld Sector Banker Media), die geregeld mee gaan op gesprek bij een klant of prospect. Dat lukt niet altijd. Mocht het niet lukken, dan kan de Relationship Manager nu via de iPad app contact zoeken met de Sector Banker en via de webcam (FaceTime) een gesprek voeren. Niet alleen de Sector Bankers kunnen via FaceTime benaderd worden, ook andere specialisten die niet altijd direct bij de klant zitten.
ABN AMRO Op Weg app
Of je nu klant bent van ABN AMRO of niet, met de Op Weg app vind je snel de dichtstbijzijnde geldautomaat en heb je alle alarmnummers van politie, brandweer en ambulance in ruim 200 landen bij de hand. Ook de telefoonnummers van alle verzekeraars, autopechservices, buitenlandse ambassades en consulaten zijn terug te vinden in de app. Tot slot geeft de app je alle telefoonnummers van banken, creditcardmaatschappijen en mobiele telefoonaanbieders. Eén telefoontje en je pas of mobiele telefoon wordt geblokkeerd.
De gratis app is beschikbaar voor de iPhone en later dit jaar ook voor Android en Blackberry. Nieuwe, handige functies zijn ook gepland voor later dit jaar.
ABN AMRO Relevant GE Quiz app
Relevant is het tijdschrift dat Preferred Banking klanten van ABN AMRO ontvangen. Het blad heeft de ‘Groot Economische Quiz’ voor op je iPhone, iPad of Android uitgebracht. In 100 vragen kan je je kennis van de economie en het financiële nieuws testen. Tot 15 november kan je meedoen aan de Quiz en kans maken op een lunch met bestuursvoorzitter en oud-minister Gerrit Zalm en Chief Economist Han de Jong.
Amica Insurance
Zoals gezegd maak ik even een uitstapje naar een Amerikaanse verzekeraar. De app van Amica Insurance geeft je onder andere toegang tot je polissen. Daarnaast kun je schades melden met betrekking tot je auto- of inboedelverzekering en vervolgens op de hoogte blijven van de schadebehandeling. Je kunt ook je waardevolle spullen, inclusief foto’s vastleggen. Uiteraard geeft de app je ook toegang tot diverse hulpdiensten.
De Hypotheker App
Ben je op huizenjacht? Dan is het handig om De Hypotheker app bij de hand te hebben. Met De Hypotheker app kun je overal en altijd eenvoudig hypotheekberekeningen uitvoeren. In deze app heb je de beschikking over drie verschillende berekeningen: 1) Hoeveel kan ik lenen? 2) Hoeveel kan ik lenen bij bepaalde maandlasten? 3) Wat worden mijn maandlasten?
De gratis app is er voor de iPhone en Android. Daarnaast is er ook een mobiele website.
InShared InNood app
Ook InShared helpt je bij noodgevallen onderweg. Ze ontwikkelde samen met Eurocross Assistance deze InNood app. Je hoeft niet zelf een noodnummer uit een lijst te kiezen. Zonder internetverbinding weet de app toch waar je bent op de wereld en met 1 druk op de knop krijg je de plaatselijke 112 aan de lijn.
De gratis app is beschikbaar voor de iPhone en Android.
Mobiel Schade Melden app
Er was natuurlijk al een app van Interpolis om schade aan je auto te melden. Nu heeft het Verbond van Verzekeraars een app ontwikkeld die het zogeheten Europees schadeformulier overbodig maakt. Vanaf nu kun je de schade, bijvoorbeeld na een ongeluk, met je smartphone melden, ongeacht welke verzekeraar. Onderstaande video legt uit hoe het werkt.
Er is een app beschikbaar voor iPhone en Android. Ook kan je via de browser op je mobiel naar www.mobielschademelden.nl.
Mondial Assistance HelpMe app
De klanten van Mondial kunnen gebruik maken van de HelpMe applicatie. Met de HelpMe app kun je als klant van Mondial Assistance overal ter wereld en 24/7 hulp aanvragen. Of je nu met autopech langs de weg staat, medisch advies nodig hebt, of op zoek bent naar een hulpdienst. De app geeft je toegang tot de Reisarts van Mondial Assistance voor medisch- of inentingsadvies. Daarnaast heb je toegang tot handige hulpdiensten (autoverhuurbedrijven, tankstations, ruitschade, bandenservice, etc.).
De gratis app is beschikbaar voor iPhone, Android en BlackBerry.
SNS Minigids app
De Minigids Productfiscaliteiten is een handige en mobiele informatiebron voor iedereen die met financiële advisering te maken heeft. Je vindt er alle fiscale kerncijfers verdeeld over de onderwerpen eigen woning, kapitaalverzekering, lijfrente, gouden handruk, pensioen, arbeidsongeschiktheid en levensloop. Gewoon een makkelijk naslagwerk, niet meer, niet minder.
De waslijst met apps van banken en verzekeraars groeit nog steeds. In onderstaande artikelen vind je nog meer apps. Mocht ik een app over het hoofd hebben gezien, voeg de app toe in een reactie op dit artikel.
Gerelateerde artikelen:
- Bankieren met de iPhone (1)
- Bankieren met de iPhone (2)
- Bankieren met de iPhone (3)
- Bankieren met de iPhone (4)
- Bankieren met de iPhone (5)
- Bankieren met de iPhone (6)
- MoneYou brengt bankieren met de iPhone weer stap verder
- Doelgericht sparen met iPhone en iPad bij MoneYou
- Echt beleggen met de iPhone app van Alex
- ING biedt ondernemers een dashboard voor debiteurenfinanciering op iPad
- ING Beleggingsfonden nu op de iPhone
- ING bestormt de App store met meerdere iPhone Apps
- PayPal maakt betalen met de iPhone wel heel gemakkelijk
- Nationale-Nederlanden maakt kennis op gebied van sociale zekerheid toegankelijk via de iPhone
- InShared introduceert SuperSafe App voor de iPhone
- Ogone m-Terminal iPhone App maakt mobiele betaalterminal overbodig
- Bankieren met de iPh… eh… de Android: Bouwdepot app van AEGON
- 5 opvallende apps van buitenlandse verzekeraars
- Interpolis stopt ‘mannetje’ in smartphone
Tags: ABN AMRO, Amica Insurance, App, App Store, De Hypotheker, Innovatie, InShared, iPhone, mobiel bankieren, mobiel betalen, mobiel verzekeren, Mondial, Rabobank, smartphone, SNS Bank
17 oktober 2011 om 22:00 |
Wel een beetje erg inside information als je over Corporate Clients app praat, is niet echt heel relevant voor de butienwereld zou ik zeggen….
18 oktober 2011 om 11:56 |
Hi Pascal, allereerst complimenten met je blog! Het geeft mooi overzicht van alle ontwikkeling. Mag ik vragen met welke leverancier Corp Clients de app voor RMs heeft ontwikkeld?
19 oktober 2011 om 14:52 |
Hoi Emiel,
Ik stuur je de gegevens per mail.
Gr. Pascal
24 oktober 2011 om 13:03 |
Inshared doet het goed de laatste tijd. Wij zien de interesse voor inshared onder andere hier: http://bankreview.nl/inshared-ervaringen/ ook steeds verder toenemen…