Square groeit als kool

by

Eerder las je op Finno al over Square. Deze week werd bekend dat dit bedrijf, in 2009 opgericht door Jack Dorsey (mede-oprichter Twitter), een extra investering heeft ontvangen van 100 miljoen dollar en hiermee wordt gewaardeerd op 1 miljard dollar.

Het doel van Square: alle betalingen wereldwijd te gaan verzorgen.

Iedereen kan creditcard betalingen accepteren

Het idee is vrij simpel. Voor winkels is het accepteren van creditcards op dit moment zo duur dat er drie keer zoveel bedrijven zijn die dat niet doen als wel. Daarmee is er in de VS een markt van 27 miljoen kleine bedrijven die wellicht credit- en debitcard betalingen zouden willen betalen maar dat niet kunnen.

Wat Square heeft gedaan is het ontwikkelen van een kleine kaartlezer die op de audio aansluiting van bijvoorbeeld een iPhone aangesloten kan worden. De bijbehorende app zorgt vervolgens dat de transactie via de netwerkverbinding van de telefoon afgehandeld wordt.

Daarnaast hanteert Square geen eenmalige en verborgen fee’s, en alleen de relatief lage kosten van 2,75% per transactie. Zelfs de genoemde iPhone dongle wordt gratis toegestuurd.

Bedrijf of particulier, iedereen kan zich nu met creditcard laten betalen, maar voorlopig is het alleen nog maar beschikbaar in de VS.

Te simpel?

Is dat het dan? Dit is leuk voor de hotdog verkoper in New York en voor garage sales in de suburbs maar nauwelijks een revolutie in wereldwijde betalingen te noemen.

Gelukkig gaat Square nog wel iets verder. Voor verkopers is er Square Register; een iPad app die is ontworpen om de traditionele kassa te vervangen. Ook hierop is de eerder genoemde kaartlezer aan te sluiten zodat betalingen kunnen worden ontvangen.

Nadat een klant heeft betaald kan deze ervoor kiezen het bonnetje digitaal per email te ontvangen. Daarbij wordt dan gelijk een link gestuurd naar de Square Card Case app, door de klant te installeren op zijn of haar mobiele telefoon.

De kaart buitenspel

Dit werkt als volgt. Stel bijvoorbeeld dat je ergens koffie hebt gedronken, en je hebt daar betaald met je creditcard. Het café gebruikt Square en stuurt je vervolgens een email met de bon plus een link naar de Square Card Case App. Zodra je in de app dat café hebt toegevoegd, kan je vervolgens daar betalen zonder kaart.

In plaats daarvan zet je je volgende koffie ‘op de rekening’ en geef je bij vertrek via de app toestemming om de kosten van je volgende koffie van je betaalkaart te schrijven.

Noem bij de kassa je naam, en de verkoper ziet aan de hand van je foto dat jij het bent, en dat je inderdaad hebt betaald.

Op deze manier is er een directe relatie gelegd tussen klant en verkoper. De klant kan nu bijvoorbeeld de menukaart en dagaanbiedingen bekijken. De verkoper krijgt de beschikking over gedetailleerde statistieken betreffende wat voor klanten wat voor producten kochten.

Ambities

Hoewel Square vaakt wordt genoemd als mobile payment startup, probeert het in eerste instantie dus marktaandeel te veroveren met gewone creditcard betalingen. Duidelijk is wel dat de ambitie is snel de fysieke creditcard buitenspel te zetten. Dit blijkt ook uit het feit dat de Square Dongle werkt met verouderde maar in de VS wijdverbreide magnetic swipe kaarten in plaats van de modernere en veiliger EMV technologie (met een chip, zoals de chipknip en het nieuwe pinnen).

Jack Dorsey zelf verdeelt zijn tijd tussen Twitter en Square, en schijnt 16-20 uur per dag te werken. Van zijn medewerkers verwacht hij dezelfde inzet; een programmeur mocht blijkbaar niet naar z’n eigen bachelor party en moest doorwerken. Alles is erop gericht met de grootst mogelijke snelheid te groeien, marktaandeel te veroveren, en de concurrentie op een afstand te houden.

De ambities zijn dan ook enorm. Point of Sale systemen vervangen, betalingen faciliteren, Customer Relationship Management voor verkopers, digitale kassabonnen, een local deal netwerk bouwen, PFM functionaliteit aan klanten bieden. Dit zin stuk voor stuk al stevige uitdagingen voor een nieuwkomer, maar Square wil het allemaal.

I want Square to ultimately handle every transaction from individual vendors up to large businesses around the world.”, zegt Dorsey.

De vraag is of hij het allemaal waar kan maken. Wordt Square de nieuwe gigant op betaalgebied, of zal het een hype blijken te zijn?

Tags: , , , , , , ,

4 Reacties to “Square groeit als kool”

  1. Nick Meijer Says:

    Het concept is interessant, maar lijkt me nog te veel gekoppeld aan creditcard en iphone om “the next big thing” te kunnen zijn. Buiten de VS zal het daarom lastig worden. Ik geloof wel dat dit soort concepten bijdragen aan toekomstige vormen van cardless en walletless betalen. Goed om in de gaten te houden!

  2. Mobiel betalen: NFC zonder chip dankzij Zoosh « Finno – Innovatie in de financiële sector Says:

    […] dan bijvoorbeeld Square, die uiteindelijk wereldwijd alle betalingen willen gaan faciliteren, legt Naratte wat meer nadruk […]

  3. Dwolla: peer-to-peer betalen in winkels en aan vrienden via sociale netwerken « Finno – Innovatie in de financiële sector Says:

    […] deze betaaloplossing gaat de Dwolla de concurrentie aan met o.a. PayPal, Google Wallet en Square. Pluspunt van Dwolla is de eenvoudige implementatie voor de winkelier (merchant). Daarnaast is […]

  4. De 10 meest innovatieve bedrijven in de financiële sector (deel 1) « Finno – Innovatie in de financiële sector Says:

    […] het verleden kon je op [finno] al vaker over Square lezen (zie hier, hier en hier). Square bedacht een paslezer, die je in de hoofdtelefoon van je iPhone plugt. De paslezer […]

Plaats een reactie