Ohpen en ING zijn winnaars van de Accenture Innovation Awards voor Financial Services

by

Een mooi aangeklede zaal van het RAI Elicium in Amsterdam was gisteren het decor voor de uitreiking van de Accenture Innovation Awards. Chris Zadeh van Ohpen kreeg gisteren de juryprijs van de Accenture Innovation Awards 2011 voor Financial Services overhandigd. Ohpen, een online vermogensbeheerder die tegen zeer lage kosten, met een hoge mate van transparantie, beleggingsfondsen aanbiedt,werd als meest innovatieve concept verkozen uit een lijst van ruim 150 concepten.

De publieksprijs ging naar ING. Dankzij ruim 800 stemmen van het publiek werd hun concept voor het openen van een betaalrekening in 20 minuten beloond met een award.

Best of seven

Alvorens bekend werd dat Ohpen de winnaar was van de Accenture Innovation Award voor Financial Services, moest Chris nog eerst met zijn pitch van zeven minuten de strijd aangaan met CardsWith.me, BeFrank, TOM, Jacco0, AEGON en Share2Start. Twee van deze genomineerden verdiende het niet om te winnen, zei Chris met een knipoog: “TOM en BeFrank zouden niet moeten winnen, want zonder ons zouden zij er niet zijn” (red. Ohpen is een initiatief van oud Binck-medewerkers en zowel Tom als BeFrank hebben een link met Binck).

In onderstaande video legt Michel Vrolijk van Ohpen uit waarom zij zo bijzonder zijn.

Al eerder kon je op [finno] over Ohpen lezen: ‘Ohpen breekt vermogens markt open‘ (maart 2010) en ‘Het nieuwe beleggen van Ohpen‘ (april 2011).

Hoe innovatief is de financiële sector?

Deze vraag probeer ik wel vaker te beantwoorden op mijn blog. Mijns inziens is de financiële sector te weinig innovatief. Het bewijs werd ook gisteren geleverd. Er werden gisteren in vijf sectoren awards uit gereikt, waarvan Financial Services er één was. Voor alle sectoren bij elkaar hebben zich 1.250 concepten ingeschreven. Als je bedenkt dat er voor Financial Services ‘slechts’ 150 concepten in de race waren voor de award, dan is dat relatief weinig.

Een andere opvallende constatering is de beperkte deelname van traditionele financiële instellingen. Laten we zeggen de grotere financiële instellingen. Uit de mond van Wouter Koetzier, Managing Director Innovation Consulting van Accenture, tekende ik het volgende op:

“We zien bij Accenture dat grote bedrijven innovatie moeilijker vinden, dan bijvoorbeeld kleinere, flexibele start-ups. Dit wordt bevestigd door de verhouding van inschrijvingen voor de Accenture Innovation Awards”

Mij verbaast deze constatering niet. Zelf betoog ik in presentaties wel vaker dat innovatie beter gedijt in kleinere ondernemingen. Kleine speedbootjes zijn immers meer wendbaar (lees flexibeler) dan grote olietankers.

Op humoristische wijze legde ook Peter Paul de Vries, oud-directeur van de VEB en thans eigenaar van de investeringsmaatschappij Value8, de vinger op de zere plek. De rem op innovatie bij grote financiele instellingen heeft toch vooral te maken met het logge- en bureaucratische karakter, de toezichthouders en de legacy (o.a. de systemen). Wat is er dan nodig volgens Peter Paul de Vries?

  • Wees vooral tegendraads en eigenwijs.
  • Innoveer met de voeten op tafel.
  • Begin van scratch af aan (no legacy).
  • Big is not so beautiful!

Innoveren = ondernemen

Ik kan mij geheel aansluiten bij de visie van Peter Paul. Innoveren moet je niet aan bankiers overlaten, maar aan ondernemers. Bankiers zijn over het algemeen risico-avers, daar waar ondernemers juist risico’s nemen en ook fouten durven te maken. Fouten mogen maken is ook een belangrijke driver voor succesvol innoveren, volgens succesvol serial entrepreneur Boris Veldhuijzen van Zanten, die gistermiddag ook het podium betrad: “wilt u mijn blunder van het afgelopen uur, van vandaag of afgelopen week weten?”. Met andere woorden, ondernemen hangt van risico’s en fouten durven/mogen maken aan elkaar.

Samenvattend zou ik willen concluderen dat er nog heel wat cultuurveranderingen nodig zijn bij financiële instellingen alvorens ze echt innovatief worden. Het is goed dat Accenture met de huldiging van alle innovatieve concepten innovatie in ieder gevel beter op de kaart zet.

Tags: , , , , , ,

Eén reactie to “Ohpen en ING zijn winnaars van de Accenture Innovation Awards voor Financial Services”

  1. Roel van Lanen Says:

    Interessante post, veel dank daarvoor, Pascal – en felicitaties aan Ophen en ING uiteraard!

    In jouw conclusie dat innoveren gelijk staat aan ondernemen kan ik me helemaal vinden. Ook je conclusie dat bankiers geen ondernemers zijn herken ik; risico-denken (of beter gezegd, risico-mijdend denken) zit ZO in de genen van de bankiers, dat wringt bijna per definitie.

    Alleen ben ik het niet helemaal eens met jouw conclusie dat innoveren beter zou werken in kleine ondernemingen. Ook bij grote bedrijven (zelfs banken!) lopen tegenwoordig veel échte ondernemers rond. En MKB-ondernemers worden vaak ten onrechte vanzelf op één hoop gegooid met creatieve geesten. De overgrote meerderheid van de MKB-ondernemers zijn namelijk niet innovatief, en hebben er ook weinig behoefte aan echt te innoveren; zij brengen juist standaard diensten of ambachten naar de markt. Waarom beginnen zij dan wel hun eigen bedrijf? Dan gaat het om niet-financiële incentives als “eigen baas zijn” of “flexibele werktijden creëren”.

    Het is natuurlijk wél zo dat innovatieve nieuwe bedrijven vaak ook klein beginnen. Deze kun je onderscheiden van “de rest” met aan relatief scherpe groei (vergeleken met de doorsnee ZZP’er) en ambitie die ze uiten door actief naar kapitaal te zoeken (bijv. private equity). Want hoewel kleine speedbootjes inderdaad meer wendbaar zijn dan grote olietankers, lukt het maar weinig speedbootjes om net zo ver te varen als een olietanker. Oftewel: een goed (innovatief) idee kan bij een groot bedrijf makkelijker tot wasdom komen MITS de organisatie zich daar volledig achter schaart – een klein bedrijf mist daarvoor de stootkracht. Tenzij het dus actief met het idee de boer op gaat en partners en financiers zoekt.

    Tot slot: hier wordt natuurlijk wel op een zeer beperkt raamwerk van product-/dienstinnovatie gefocust. Kijken we naar het volledige spectrum aan “soorten innovaties” zien we dat grote bedrijven vaak juist excelleren in bijv. organisatorische innovatie, procesinnovatie of sociale innovatie – simpelweg omdat daar de noodzaak beleefd wordt die bij kleine bedrijven niet aanwezig is. Om nog maar te zwijgen van intellectueel eigendom en het verschil tussen open en closed innovation – met name die laatste weg is voor kleine ondernemingen gewoon niet (meer) mogelijk…

    Dat gezegd hebbend kom ik toch weer even terug bij het punt waar ik het volledig met jou eens ben: innovatie in de financiële sector (met name aan de voorkant) is nog véél te beperkt en moet sneller, meer, en verder dan nu.

Plaats een reactie