Sixpack: twee honden vechten om een been, Google Wallet gaat ermee heen

door

Altijd fijn, om een artikel met een prikkelende titel te beginnen. Heb ik jouw aandacht? Wie zijn de twee honden? Zoals je wellicht weet is Sixpack het consortium van een aantal banken en mobiele telecom providers. Het project Sixpack moet leiden tot een mobiele betaaloplossing, die eerst in 2012 geïntroduceerd zou worden, maar nu op zijn vroegst in 2013 wordt verwacht.

Afgelopen week bezocht ik de eerste Payments Innovation Day van Capgemini Consulting. Met deelnemers uit de financiële sector, telecom providers en retailers werd gekeken hoe een ecosysteem voor mobiel betalen van deze partijen eruit zou kunnen zien en hoe er binnen het ecosysteem waarde gecreëerd kan worden. Wat waren de uitkomsten? En heeft Sixpack van Google Wallet te duchten?

De consument wil mobiel betalen

Één van de sprekers op de Payments Innovation Day was Thierry Bouffioux, zelfstandig consultant en gelieerd aan Capgemini, die een mogelijk ecosysteem voor mobiel betalen vooral vanuit de klant bekeek. Zijn belangrijkste boodschap was: “De consumenten willen mobiel betalen en de technologie maakt het mogelijk. Er zijn eigenlijk geen beperkingen”. Of zijn deze beperkingen er wel?

Volgens Thierry is er een verscheidenheid aan redenen, waarom consumenten mobiel willen betalen. Ze kunnen hun dikke portemonnee vervangen door een een ‘lichtere’ variant. Mobiel betalen biedt mogelijkheden voor exclusieve aanbiedingen en kortingen. Het is betrouwbaar en veilig. Je privacy is gewaarborgd. Papieren bonnetjes worden overbodig. Kortom, mobiel betalen is eenvoudig en handig.

De uitdaging van Sixpack

Maar als de consument het zo graag wil, waarom laat de mobiele betaaloplossing van Sixpack dan zolang op zich wachten? De uitdaging van Sixpack zit ‘m niet in de behoefte bij de consument of de technologische mogelijkheden, alhoewel de NFC-chip, nodig voor de mobiele betaling, nog maar in een beperkt aantal smartphones is verwerkt. De grootste uitdaging voor Sixpack zit in het vaststellen van het business model en de verdeling van de opbrengsten. “Iedereen vind zichzelf belangrijk. Telco’s willen niet de bitpipe zijn, maar de smartpipe en dus ook de transacties doen. De banken daarentegen vinden zichzelf natuurlijk de aangewezen partij voor de transacties”, aldus Thierry.

Ook de retailer is een belanghebbende

Volgens Thierry is de retailer eigenlijk de partij die het meeste belang zou kunnen hebben bij een ecosysteem voor mobiele betalingen. Maar de retailer ziet wellicht nog niet de toegevoegde waarde van mobiel betalen ten opzichte van bijvoorbeeld creditcard- of pinbetalingen.

Als de retailer wellicht de belangrijkste belanghebbende is bij een ecosysteem voor mobiel betalen, dan is het op zijn minst opmerkelijk dat retailers geen onderdeel uitmaken van Sixpack. Thierry benadrukte in zijn verhaal wel dat een ecosysteem met teveel partijen ook te complex kan zijn. Te veel partijen die allemaal eigenaar zeggen te zijn van de klant kunnen de totstandkoming van een ecosysteem voor mobiel betalen behoorlijk vertragen.

Een ecosysteem met alleen mobiele betalingen is sub-optimaal

Tijdens de Payments Innovation Day haalde Jeroen Hölscher het World Payment Rapport 2011 aan, dat Capgemini samen met RBS en de EFMA samenstelde. In dat rapport ook aandacht voor mobiel betalen. Jeroen maakte in zijn presentatie de vergelijking met twee andere markten, die net als de markt voor (mobiel) betalingsverkeer ook gestandaardiseerd en gereguleerd zijn: telco’s en energiebedrijven. Hij concludeert dat het verwerken van alleen transacties (produce to deliver) op de lange termijn sub-optimaal is. Hij benadrukte ook dat innovatie vanuit de hoek van mobiele telecom operators getemperd wordt, doordat regulering een negatief effect heeft op de verdienmodellen.

Wie gaat investeren in de infrastructuur?

In een nieuw ecosysteem voor mobiel betalen zal geïnvesteerd moeten worden. Wie gaat dat betalen? Welke extra opbrengsten of verlaging van kosten levert mobiel betalen op voor de banken in vergelijking met bestaande betaaloplossingen (bijvoorbeeld het Nieuwe Pinnen)? Het business model van het ecosysteem voor mobiel betalen moet voor alle betrokken partijen interessant zijn. Ook voor de retailers, of misschien wel juist voor de retailers. De retailers zitten namelijk niet te wachten op extra kosten voor het aanpassen van hun kassasystemen. In het verleden zijn ze vaker geconfronteerd met opgelegde vernieuwingen in toonbankbetalingen (denk maar aan de Chipknip).

Cruciale rol voor retailers

Tijdens de Payments Innovation Day werd door de deelnemers actief nagedacht over mogelijke waardeproposities en business modellen voor het ecosysteem. Mijn take away van de middag is dat retailers een belangrijke rol moeten spelen in het ecosysteem voor mobiel betalen.

Er zijn retailers betrokken bij Sixpack, maar er wordt vooral geredeneerd vanuit de technische infrastructuur en onvoldoende gekeken naar de voordelen voor de retailers. Het ecosysteem moet zich niet beperken tot alleen mobiele betalingen. Vergelijkbaar aan initiatieven zoals Google Wallet en PayPal moeten er waarde toegevoegd worden voor de retailer en de consument. Denk daarbij aan location based aanbiedingen, loyaliteitsprogramma’s (weg met al die winkelpassen), kortingsacties à la Groupon, et cetera. Hopelijk ontstaat er door deze extra diensten binnen het ecosysteem een pull vanuit de retailers. Deze pull is mijns inziens noodzakelijk om van Sixpack een succes te maken.

De cruciale rol voor retailers werd tijdens de Payments Innovation Day ook benadrukt door Kees Jacobs, Principal Consultant, Global Sector Consumer Products & Retail bij Capgemini. Hij voegde daar overigens het volgende aan toe: “De meeste managers in de retailsector zijn digital immigrants. Je hebt digital natives nodig voor een digitale transformatie”.

Mijn advies aan Sixpack

Mijn advies aan Sixpack – voor zover ze hier nog niet over hebben nagedacht – laat je inspireren door Google Wallet en PayPal en creëer binnen het ecosysteem toegevoegde waarde voor de retailers. Wellicht voorkom je dan dat de spreekwoordelijke hond er met het been vandoor gaat. En… if you can’t beat them, join them, want duidelijk is dat nieuwe toetreders in financial services veel vaker denken in het belang van de business (lees de klant) dan, zoals de traditionele financiële sector vaak doet, vanuit eigen belangen.

Cartoon credits: Maaike Hartjes – maaikehartjes.nl

About these ads

Tags: , , , , , , , , , ,

2 Reacties to “Sixpack: twee honden vechten om een been, Google Wallet gaat ermee heen”

  1. Rob Kurvers Says:

    De echte benefits zitten inderdaad niet in betalen. Zo’n pasje werkt voor de consument ‘ok’. niet top, maar goed genoeg. Echte voordelen zitten in loyalty, zowel voor de consument als voor de retailer…. groot en klein.
    Rob

  2. Opmars mobiel betalen: welke financiële instelling heeft de beste kaarten? /  mediafeed.gertimmer.nl Says:

    […] de Telco’s, de banken, de hardware makers, de winkeliers en de consument. In Nederland heeft Sixpack aangetoond dat partijen dan ruzie krijgen over het customer ownership. In de VS is Google […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers like this: