Tja, dat is de keuze waar de consument de komende jaren voor komt te staan. Afgelopen week demonstreerde de Rabobank op de Emerce eDay 2010 Cashless Betalen. Cashless Betalen is een betaaloplossing van drie partners Carian, Multicard en de Rabobank. Het bedrijf achter Cashless Betalen is Multicard (voorheen Yoonison), dat al ruim 20 jaar ervaring heeft in identificatie- en betaaloplossingen.
De Cashless-toepassing lijkt zich vooralsnog te richten op het contactloos betalen bij je (sport)vereniging, in het bedrijfsrestaurant en bij onderwijs- of zorginstellingen. Echter, op de Emerce eDay 2010 demonstreerde de Rabobank ook het gebruik van de Cashless NFC-stickers, die je op je mobiele telefoon kunt plakken en naar verwachting op meerdere locaties kunt gaan gebruiken. Dat is geen mobiel betalen, maar betalen met een sticker.
Cashless Betalen heeft ongetwijfeld voor de genoemde verenigingen en instellingen gekozen, omdat deze vaak nog aankopen laten betalen met contant geld en zogenoemde Point of Sale-systemen (POS) vaak nog ontbreken. Winkels beschikken al vaak over POS-systemen en willen natuurlijk geen nieuw systeem aanschaffen. Onderstaande video geeft een goed beeld van de Cashless-toepassing.
Zoals gezegd demonstreerde de Rabobank de NFC-stickers voor op je iPhone. Maar ja, dan heb zo’n mooie iPhone en dan zit er zo’n lelijke sticker op. Nu is de Rabobank een bank met ideeën, dus kwam Gertjan Rösken, Business Development Manager bij Rabo en eigenaar van e-Solutions Systems, op eDay met een oplossing. Op eigen risico kun je je iPhone 4 open schroeven en de sticker aan de binnenkant, bijvoorbeeld op de batterij, plakken. Wat je dan uiteindelijk krijgt is een telefoon met een Chipknip, want Cashless Betalen maakt gebruik van Rabobank’s Minitix. Dit is een online portemonnee, die ook voor Hyves Betalen, Rabo SMS Betalen en MyOrder wordt gebruikt.
Als consument heb ik met Minitix, maar overigens ook met de Chipknip een klein probleem. Je vult je virtuele portemonnee met geld en dat staat zolang je het niet gebruikt rente te genereren voor de Rabobank. Nu hoor ik je zeggen: “Maar geld in je portemonnee levert toch ook geen rente op?” Klopt, en daarom ben ik zo’n voorstander van pinnen. Boter bij de vis, ik ben mijn geld pas echt kwijt als ik een aankoop doe.
Ik ben dan ook zeer geïnteresseerd in het eerder deze maand aangekondigde initiatief van de grootbanken ABN AMRO, ING en de Rabobank. Samen met KPN, Vodafone en T-Mobile ontwikkelen ze een platform voor mobiel betalen, dat 2012 van start moet gaan. In het persbericht stond het volgende:
ABN AMRO, ING, KPN, Rabobank, T-Mobile en Vodafone hebben deze week een intentieverklaring getekend om gezamenlijk mobiel betalen te introduceren aan de kassa in Nederland. Het is voor het eerst dat de grootste banken en mobiele operators in een Europees land op deze wijze de handen ineen slaan rondom mobiel betalen. De afgelopen maanden is een onderzoek uitgevoerd, waarin de technische en commerciële haalbaarheid van mobiel betalen is aangetoond. De zes bedrijven willen een joint venture oprichten om gebruiksvriendelijk en vooral veilig mobiel betalingsverkeer in Nederland mogelijk te maken.
Een onderzoek heeft aangetoond dat het commercieel en technisch mogelijk is. Echter, de banken zijn er nog niet uit hoe het precies gaat werken:
‘Het is denkbaar dat de klant een pincode moet intoetsen vanaf een bepaald bedrag en dat een klein tegoed op telefoon is opgeladen zoals bij de chipknip. Maar het is ook mogelijk dat een klant bij alle betalingen een code moet intoetsen,’ zegt een woordvoerder van ING.
Wat de mobiele betaaloplossing ook wordt, ik hoop dat het gebaseerd is op het huidige pinnen. Mocht het een combinatie zijn van pinnen en een virtuele portemonnee, dan hoop ik dat ze voor iedere mobiele telefoon een app ontwikkelen, waarmee je ten alle tijden je saldo van je virtuele portemonnee kunt zien en indien nodig meteen je tegoed kunt opwaarderen.
Cashless Betalen heeft zich ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards voor de Financial Services sector. Binnenkort wordt bekend of ze ook daadwerkelijk genomineerd worden voor de prijsuitreiking van 4 november aanstaande.
Tags: ABN AMRO, Contactloos betalen, ING, Innovatie, iPhone, KPN, Minitix, mobiel betalen, Pinnen, Rabobank, T-Mobile, Vodafone
20 september 2010 om 21:25 |
Je hebt de eerste vraag nog niet beantwoord. De vraag is óf de consument te kiezen heeft. Maken de geldinstellingen, de brancheorganisaties en grootwinkelbedrijven niet de keus voor de consument? Er komen steeds minder kassa’s komen voor afrekenen met contact geld. De consument moet dus wel naar via een automaat. Of dat pinnen of cashless is, maakt niet zoveel uit; de consument heeft steeds minder geld in de portemonnee.
Een vraag die zich zo langzamerhand aandient, is wat er gebeurt als alle informatie (agenda’s, contacten, apps) op één ‘device’ staan en je deze kwijt raakt. In 2009 werden al ruim 34.000 mobieltjes in de bioscoop gevonden en 8% heeft zijn telefoon wel eens in de toiletpot teruggevonden. 80% van de jongeren maakt geen backup.
Als dat ook betekent dat je je betaalmiddel/portemonnee kwijt bent, heb je een groot probleem. En je kunt niet even snel jouw bank bellen ….