De laatste jaren is de concurrentie in de financiële sector toegenomen. Doordat financiële producten aan onderscheidend vermogen hebben moeten inboeten zijn ze steeds beter vergelijkbaar geworden. Ook het internet zorgt ervoor dat kopers zich steeds meer op internet oriënteren op de aankoop van een financieel product en zich niet iets door hun bank of verzekeraar laten aanleunen.
Er was al het Britse moneysupermarket.com, een prijsvergelijker voor onder andere creditcards, hyptheken en verzekeringen. En in Nederland kennen we al jarenlang Independer. Nu zijn er in het Verenigd Koninkrijk demopagina’s van Google Merchant Search opgedoken, waarbij je o.a. leningen kunt vergelijken. In een lijst met zoekresultaten kun je een aanbieder kiezen, je telefoonnummer achterlaten, waarna je wordt teruggebeld.
De informatie over financiële producten wordt hiermee weer een beetje transparanter. De markt vraagt – zeker nadat de kredietcrisis zich voordeed – om meer transparantie. Ook zullen klanten steeds meer online het aanbod van financiële producten beoordelen en in communities om advies vragen, omdat het vertrouwen in bankiers een deuk heeft opgelopen. Als de pilot van Google ook in Nederland een vervolg krijgt wordt het voor klanten nog eenvoudiger om producten te vergelijken en zullen financiële instellingen nog meer op zoek moeten naar het onderscheidende vermogen van hun producten en diensten om te voorkomen dat ze enkel en alleen op prijs worden beoordeeld.
17 mei 2011 om 09:31 |
[…] Google maakt de wereld transparanter (september 2009) […]
1 juni 2011 om 06:40 |
[…] Google maakt de wereld transparanter (september 2009) […]
26 november 2014 om 21:38 |
[…] Google maakt de wereld transparanter (september 2009) […]
26 november 2014 om 21:39 |
[…] Google maakt de wereld transparanter (september 2009) […]