De trends voor de financiële sector voor 2013 (1)

door

header blogartikel_Pascal

[finno] heeft ook dit jaar weer de glazen bol op tafel gezet en een aantal thought leaders gevraagd er in te kijken. Wat zien ze als belangrijkste trends voor de financiële sector voor 2013?

Door het grote aantal marktvorsers is het artikel opgedeeld in twee delen. In deel 1 komen Tim van Letht (Interpolis), Jeffry Pilcher (TheFinancialBrand.com) en Harrie Vollaard (Rabobank) aan het woord.

trends financiele sector 2012 Finno

Mobiel wordt de grote gangmaker

Tim van Letht deelt al weer voor de derde keer op rij zijn trends met [finno]. Tim is online strateeg bij Interpolis en ook spreker op het gebied van nieuwe media, innovatie en communicatie. Vorig jaar was Tim de beste trendwatcher als het gaat om de trends voor de financiële sector.

Wie dit jaar iets écht gaat doen, is te laat. Verzekeraars zijn voor klanten nog nooit zo inwisselbaar geweest als nu, kijk alleen al naar de hoeveelheid overstappers tussen zorgverzekeraars in de laatste maand van 2012. De aandacht die een consument heeft voor bedrijven wordt ook steeds korter, als je verhaal niets toevoegt voor de klant kun je het dus vanaf nu beter niet vertellen.

Mobiel wordt dit jaar de grote gangmaker in klantcontact. ‘Alweer?’ zul je denken, maar de afgelopen tijd zien we dat mobiel een enorme duw geeft aan verschillende ontwikkelingen. Facebook groeit, dankzij mobiel, e-commerce groeit, ook dankzij mobiel. Als je als verzekeraar komend jaar niet via een tablet of smartphone bereikbaar bent, verwacht ik een daling in het aantal klanten. Ter info: 80% van de verzekeraars heeft nog geen mobiele website!

Een ontwikkeling waar we in 2013 meer signalen van gaan zien zijn slimme auto’s en huizen. De ontwikkeling van technologie in auto’s gaat enorm snel, over een paar jaar zullen auto’s niet meer botsen. In huis krijgen we nog meer stekkers, Wifi camera’s om je huis in de gaten te houden als je weg bent worden bijvoorbeeld steeds goedkoper. Dit soort preventieve maatregelen zorgen voor een daling in het aantal schades, maar na 2013 zal er een andere vraag ontstaan: moeten we ons eigenlijk nog wel verzekeren?

Big data and the future of branches

Het is al weer twee jaar geleden dat Jeffry Pilcher voor [finno] zijn voorspelling deed. Jeffry Pilcher is eigenaar van de veelgelezen, Amerikaanse blog TheFinancialBrand.com. Zijn blog biedt scherpe strategische analyses en inzichten in allerlei tools om merken te bouwen, afgewisseld met voorbeelden uit de praktijk en ideeën en praktische adviezen over onderwerpen waarmee financiële instellingen geconfronteerd worden.

Financial marketers will find themselves distracted by discussions about “big data,” which no one really understands. More banks and credit unions will abandon social channels than those just now jumping in.
Retail institutions will continue to wring their hands over the future role of branches, and will continue to build and renovate them.

De ultieme customer experience

Ook dit jaar mag Harrie Vollaard van de afdeling Innovatie bij de Rabobank niet ontbreken. Samen met een team van innovators is hij verantwoordelijk voor innovatie binnen de Rabobank. Welke trends ziet Harrie in 2013 voor de financiële sector?

Het belang van customer experience  vandaag wordt niet alleen bepaald doordat het aansluit bij onze roots als coöperatie of de nadruk van toezichthouders op klantbelang centraal. Het heeft ook van doen met het feit dat de toepassingen dusdanig volwassen geworden zijn dat deze breedschalig ingezet kunnen worden. De beweging naar een ultieme customer experience wordt versterkt door het besef dat bancaire producten meer en meer uitwisselbaar zijn. Het onderscheid gaat liggen op de service-verlening (meer en meer mobiel en tablet) en hoe de service wordt ervaren. Onderwerpen die daar bijvoorbeeld onder vallen zijn:  online-optimalisatie, responsive design, gamification, multisensorisch (5D) design en methodes zoals de customer journey.

Open innovation is de notie dat je als bedrijf een onderdeel uitmaakt van een eco-systeem en je je eco-systeem kan voeden. Het betekent het openstellen van je infrastructuur voor derden middels API’s of vice versa het incorporeren van datafeeds of services van derden.  Data is de belangrijkste driver in deze trend.

Als laatste nemen alternatieve waardensystemen in belang toe. Gartner omschrijft dat als de future of money, Hierbij ligt de toekomst niet in het monetaire systeem, maar juist in allerlei alternatieve systemen. Dat kunnen in-game credits zijn, maar even goed complementary currencies, crowdfunding of loyalty-achtige programma’s. Het neemt nu nog een marginale positie in de economie in, maar de verwachting is dat dit een steeds belangrijkere rol gaat innemen.

Tot zover deel 1 van de ‘Trends voor de financiële sector voor 2013′. Zeer binnenkort volgt deel 2. Daarin ook mijn voorspelling. Tevens maak ik dan bekend wie vorig jaar de trends het best voorspelde en van [finno] een fles champagne krijgt.

Gerelateerde artikelen:

About these ads

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

6 Reacties to “De trends voor de financiële sector voor 2013 (1)”

  1. Richard Says:

    Altijd leuk om vooruit te kijken. Ben alleen bang dat in het bedrijfsleven op financieel vlak dit jaar weinig tot geen tijd is voor innovatie omdat alles in het teken staat van SEPA. Twee verschillende type incasso (B2B en Core) met elk 4 varianten, andere formaten, spelregels mbt first en recurrents, mandaatadministratie inrichten en beheren, annuleringen via r-messages en camt. Aanpassingen in de rapportage waardoor reconciliatie moet worden aangepast. De chartale euro was simpel vergeleken met SEPA incasso. Het is heel wat meer dan IBAN en BIC. De tweede jaarhelft wordt bijzonder hectisch voor banken, boekhoudpakketleveranciers, ERP systemen en al hun zakelijke klanten.

  2. Eddy Bruin Says:

    2013 wordt naar mijn beleving ook het jaar waarin hard zal worden gelopen op de laatste eindje van SEPA. Maar als er zal worden geinnoveerd dan zal dat vrijwel allemaal in het mobiele kanaal zitten voor mijn beleving.

  3. Tony de Bree (@dagboekbankier) Says:

    Pascal, 2 vraagjes. 1) waarom deze 3 heren? Waarom zijn ze volgens jou “thoughtleaders”? (behalve dan dat er twee collega’s van Interpolis en Rabo bij zijn?).

    En 2) wat zijn je criteria voor het uitreiken van de fles champagne?

    Met betrekking tot de inhoud.

    Het is weinig innovatief wat er wordt gemeld. Gewoon iedere dag de bladen lezen. De ecosysteem benadering stamt uit 1997 en de andere “trends” kennen we al sinds de Tweede Disruptive Technology golf van rond 2000.

    Dit lijkt veel “me-too banking” en “me-too verzekeren”.

    De echte vraag is natuurlijk: hoe kunnen banken en verzekeringsmaatschappijen in 2013 en daarna overleven? In het licht van de mobile revolution? Dus innovatie in geld verdienen en kosten besparen samen met klanten.

    Mvg
    Tony
    Twitter: @dagboekbankier

  4. Pascal Spelier Says:

    @Tony, tja, waarom deze heren? Omdat ik vind dat ze een mening hebben, die de moeite waard is om te delen. Uiteraard kan je het oneens zijn met hun visie. Als jij een andere visie hebt op de trends voor dit jaar, dan nodig ik je uit die in een artikel te verwerken. Wellicht kan deze dan op [finno] geplaatst worden.

    De criteria voor het uitreiken van de fles champagne zijn zeer simpel. Een jury, bestaande uit mijzelf, stelt gewoon vast welke trendvoorspelling(en) het dichts bij de waarheid zit.

  5. Tony de Bree (@dagboekbankier) Says:

    Pascal, die visie zal ik zeker publiceren, zoals ik al sinds 2001 doe. In het Nederlands en in het Engels. En zoals onlangs in Banking & Finance over het ‘me too’ banking van de Nederlandse banken online. En een vergelijking met de situatie online in 2001 toen ik een vergelijkbaar onderzoek deed in opdracht van de Bank.

    De trends die je noemt zijn ‘bankentrends’, ‘consultanttrends’ en ‘hoofdkantoortrends’ met een inside-out focus. Als je naar echte trends wilt kijken moet je naar klantentrends kijken en naar de impact van technology. Naar concurrenten en substitutes van buiten de sector. Zoals ik in rond 2001 deed toen ik de RvB van ABN Amro tevergeefs adviseerde om Paypal te komen….

    Wat jij hier doet is met alle respect hetzelfde als veel andere consultants: iets wat mijn hoge baas bij ABN Amro Corporate IT Strategy ‘benchmarking with dinosaurs’ is. Het misverstand daarbij is: als iemand ergens werkt of er de baas van is, is hij of zij een ‘thoughtleader’.

    Mijn advies aan klanten: praat met de beste klanten en met je beste partners, en meng je onder de mensen. Kom achter je bureau vandaan. Je klanten samen weten veel meer dan jij.

    Succes er mee.
    Tony
    Twitter: @dagboekbankier

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers like this: