Wordt de financiële sector innovatiever met humor?

door

Innovatie is altijd een hot item op congressen. Vaak gaat het dan over theorieën en interessante modellen voor innovatie. Jaspar Roos, Chief Inspiration Officer bij Dialogues Incubator, de corporate venturing en open innovatie groep van ABN AMRO), hanteert een hele andere invalshoek. Zijn invalshoek is innoveren door humor.

Deze invalshoek trekt tijdens Emerce eFinancials meteen de aandacht van zijn publiek. Zijn stijl van presenteren onderschrijft ook zijn beweringen over humor. Niemand speelt met zijn iPad: iedereen luistert aandachtig en er wordt regelmatig gelachen. Wat zijn volgens Jaspar Roos de bouwstenen voor innovatie?

Bouwstenen voor innovatie

1) Innoveren is focussen op taboes

Jaspar beweert succesvol innoveren zit in de nadruk op op taboes. Taboes zijn belangrijke onderwerpen waar niet over gesproken wordt. Dit maakt ze ongrijpbaar, maar het houdt je publiek wel bezig. Viagra is niet voor niets succesvol. Het doorbrak het taboe op erectiestoornissen.

Taboes zijn er op allerlei niveaus, namelijk:

  • inter-persoonlijk (in bepaalde culturen geven mensen elkaar geen hand)
  • sociaal (in Nederland praten we niet over ons salaris met anderen)
  • organisatie (je praat niet over de incompetenties van je baas)

Taboes kunnen per sector en organisatie verschillen. Een taboe in de financiële wereld is de focus op aandacht. Je kunt aandacht niet meten en kwantificeren, echter focus op aandacht kan in de toekomst wel eens de next big thing worden. Wie kan dit taboe doorbreken?

2) Innoveren = humor

Het element voor een innovatieve cultuur is humor. Jaspar Roos definieert humor als een groep van gedragingen die nieuwsgierigheid en speelsheid aanwakkeren.

Je kunt mensen niet opleggen om te innoveren. Maar je kunt wel zorgen dat je mensen achteraf het gevoel geeft “wat gaaf dat we dit gedaan hebben.” Zo’n positieve ervaring zorgt dat het gedrag herhaald wordt. In dit geval is zowel het proces als het eindproduct van de innovatie belangrijk.

Een video die het bovenstaande mooi weergeeft is deze video van Volkswagen.

Weerstand tegen humor in bedrijven

In ons privé leven vinden we humor belangrijk. Maar in het bedrijfsleven rust er nog een taboe op. Humor inzetten als innovatie-instrument kan dan ook op weerstand stuiten. Jaspar identificeert vier argumenten uit de praktijk om humor niet te gebruiken in de organisatie. Hij slaagt er ook in om ieder argument te verwerpen.

Argument 1: In dit bedrijf zijn wij serieuze mensen
Het meest voorkomende argument is dat organisaties humor niet past bij een organisatie omdat deze een serieus imago heeft. Als antwoord hierop heeft Jaspar humor wetenschappelijk benaderd onder andere door hypotheses te ontwikkelen en deze wetenschappelijk te toetsen.

Afbeelding: Research 2010/2011/2012 Rotterdam School of Management and Dialogues Incubator

Argument 2: Humor is subjectief, dus werkt niet met groepen mensen
Niet iedereen heeft dezelfde humor. Maar humor gebruiken is wel belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat 74% van de mensen dit ook in het bedrijfsleven belangrijk vinden. Daarnaast is gebleken dat teams waar humor in toegepast wordt de resultaten veel beter zijn.

Argument 3: Humor kun je iemand niet leren
Humor zit in is de onbevangenheid waarmee je naar de wereld kijkt. Naar mate we ouder worden zijn we deze onbevangenheid vergeten. We vormen ons teveel naar wat anderen van ons verwachten. Je hoeft iemand het dus niet te leren, je moet iemand het weer laten herinneren.

Hoe krijg je humor in je organisatie?

Dat is vrij eenvoudig. Doe het op drie niveaus tegelijk:

  • in teams: gebruik reguliere groepsinterventies (zoals teamoverleggen). Zo zorg je dat de energie die door humor ontstaat, blijft.
  • op de werkvloer: maak de omgeving speelser. Dit stimuleert ook het gedrag van medewerkers. Een mooi voorbeeld hiervan is Google. Dit bedrijf wordt wereldwijd gezien als een van de meest innovatieve bedrijven.

  • Voor iedereen: organiseer organisatiebreed leuke activiteiten of evenementen die de medewerker bevestigen in het (door teaminterventies en fysieke omgeving) gestimuleerde gedrag. Storytelling kan daarbij helpen.

Heb lol!

Gebruik humor om het werkklimaat te verbeteren en om de motivatie en energie te verhogen. Geef mensen in je organisatie de ruimte om lol met elkaar te hebben. Stimuleer medewerkers om te experimenten en gebruik falen als iets positiefs om van te leren. Tenslotte: focus op een taboe in de eigen sector en wellicht wordt jouw organisatie wel the next big thing!

Ben je geïnteresseerd in verder onderzoek over de rol van humor in organisaties? Bezoek dan het binnenkort te lanceren www.chiefhumorofficer.com.

De afbeeldingen in dit artikel komen bijna allemaal uit de presentatie van Jaspar Roos, gegeven op Emerce eFinancials 2012.

About these ads

Tags: , , , , ,

2 Reacties to “Wordt de financiële sector innovatiever met humor?”

  1. Hans Boerwinkel Says:

    Is humor de ‘holy grail’ van innovatie? De beste ideeën krijg ik wanneer ik niet op de werkplek ben, onderweg ben of als ik mijn hoofd ‘leeg’ gemaakt heb. Ook de douche is een goede plek, vooropgesteld dat het water stroomt…. Kortom: er zijn vele wegen die naar Rome en innovatie leiden.
    Afgezien van de vraag of humor wel of niet bijdraagt aan innovatie is sowieso belangrijk dat we onszelf en anderen niet al te serieus nemen. Enige zelfspot is wel zo fijn. Dat brengt bij tot de Chiefs. Chief Inspiration Officer, Chief Humor Officer, en (onlangs ook gezien) Chief Enthousiasm Officer. Wat is dat toch dat we zo graag Chief willen zijn? Over serieuze mensen gesproken….

  2. Ferdy Hoekman Says:

    Hoi Hans,
    Bedankt voor je reactie. Er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden. Ik zie humor ook niet als het middel om meer of betere ideeën te genereren.

    Een goed idee is pas het begin. Daarna volgt een lange weg met veel obstakels om het idee te implementeren. Dit traject vergt veel doorzettingsvermogen. Juist tijdens deze lange weg kan humor een belangrijke rol spelen door de motivatie en energie hoog te houden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers like this: