Update ABN AMRO Mobiel Bankieren: stuur een afbeelding mee met je overboeking

by

Update 16 augustus 2012 – update nu ook beschikbaar voor de iPhone

De Nederlands banken komen regelmatig met een update voor hun mobiel bankieren apps. Normaal gesproken zou dat voor mij geen reden zijn om er een artikel over te schrijven. Echter, ABN AMRO breidt zijn Mobiel Bankieren app voor Androidtoestellen vandaag uit met een unieke feature. De update voor de iPhone app volgt later.

Vanaf vandaag kun je een overboeking persoonlijk maken, door bijvoorbeeld een afbeelding uit je gallery mee te sturen. Omdat deze update bijzonder is doop ik mijn vingers in de virtuele inkt en vertel jullie in dit artikel graag meer over de vernieuwde app en Eurogami. Eurogami?

Overboeken wordt persoonlijker

Iedereen met een mobiel bankieren app is uiteraard blij met de mogelijkheid om zijn saldo te checken, bij- en afschrijvingen in te zien en geld over te boeken. ABN AMRO had Mobiel Bankieren al persoonlijk gemaakt, door de mogelijkheid te bieden foto’s, logo’s of afbeeldingen toe te voegen aan rekeningen. Maar laten we eerlijk wezen, het overboeken van geld blijft een saaie, technische handeling.

Een tijdje geleden zijn een aantal mensen bij ABN AMRO in een kamer gaan zitten en hebben nagedacht over hoe ze overboeken nóg persoonlijker konden maken. Na enige tijd kwam het verlossende eureka! Bij de nieuwe update voor Android kan je als opdrachtgever van een overboeking tegelijkertijd een persoonlijke SMS, e-mail met eigen foto of een zogeheten Eurogami-afbeelding sturen naar de ontvanger van de betaling. Een Eurogami is een variant op origami, een kunstig gevouwen eurobiljet. Je kan momenteel kiezen uit negen Eurogami’s, allen ontworpen door het Amsterdamse Muse. Het aantal Eurogami’s wordt waarschijnlijk nog uitgebreid, bijvoorbeeld met een Eurogami voor Vader- en Moederdag, Kerst, Valentijnsdag, et cetera.

Hoe werkt het?

Bij het invoeren van de betalingsopdracht kan je onderaan de overboeking aangeven of je de overboeking persoonlijk wilt maken. Zo ja, dan kom je na het bevestigen van de betalingsopdracht automatisch in het scherm waar je de e-mail of SMS naar de begunstigde kan opmaken. Dit gebeurt allemaal in de app. ABN AMRO rekent geen extra kosten voor deze dienstverlening.

“In de praktijk zien we dat klanten vaak de behoefte hebben om de begunstigde te informeren dat er geld is overgeboekt naar zijn rekening”, legt Jessica Niewierra, directeur internet & mobiel bij ABN AMRO, uit. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opa die zijn kleindochter geld geeft voor haar verjaardag en dit over wil maken. Zonder melding ziet de kleindochter dit misschien niet direct op haar rekening. Opa kan haar nu bij de betaling feliciteren en direct laten weten dat ze een cadeau heeft gekregen.”

Jessica noemt hierboven slechts één van de vele mogelijkheden. Heb je even een klein bedrag van een vriend geleend, dan kan je hem met een persoonlijke overboeking bedanken. Heb je met een groep vrienden gegeten en moet je nog een bedrag overmaken aan degene die de rekening heeft betaald? Stuur met de overboeking meteen een foto van het gezellige etentje mee.

Ondernemers kunnen de persoonlijke overboeking bijvoorbeeld gebruiken als marketingtool. Stel je moet een factuur van een leverancier betalen. Dan kan je een persoonlijke overboeking sturen met bijvoorbeeld een eigengemaakte afbeelding (reclame-uiting) en daarmee laten weten dat je de rekening hebt betaald, maar tegelijkertijd reclame voor je eigen bedrijf maken.

Wat is er nog meer nieuw?

De persoonlijke overboeking is niet de enige nieuwe feature in de Mobiel Bankieren app van ABN AMRO. ABN AMRO biedt als eerste grootbank in Nederland nu ook inzicht in de beleggingsportefeuille van de klant. Als klant had je al inzicht in je beleggingsrekening, maar nu is daar inzicht in de individuele fondsen aan toegevoegd.

Je kunt van een individueel fonds het aantal zien, de koers (near realtime) en het totaalbedrag. Per fonds kan je naast de huidige koers ook de openingskoers van de dag zien, hoogste- en laagste koers, het slot van de vorige dag en het handelsvolume.

ABN AMRO biedt nog geen mogelijkheid tot het plaatsen van orders zoals Alex en Binck dat al wel doen. Voor de actieve belegger zal dat een gemis zijn, maar voor het overgrote deel van de klanten zal dit geen bezwaar zijn.

De laatste functionaliteit moet helderheid geven in het gebruik van de e.dentifier. Het komt voor dat  klanten bij een overboeking in de mobiel bankieren app hun e.dentifier erbij moeten pakken. Soms is voor klanten niet duidelijk waarom. Vanaf nu geeft de app de reden erbij, waarom de e.dentifier moet worden gebruikt.

Klanten zijn tevreden over Mobiel Bankieren

De mobiel bankieren apps van banken dragen doorgaans bij aan een betere customer experience en hebben ook een positieve invloed op de klanttevredenheid. ABN AMRO laat regelmatig door onderzoeksbureau TNS Nipo de klanttevredenheid testen van de mobiel bankieren apps van de Nederlandse grootbanken. Hieronder is het meest recente klanttevredenheidsonderzoek van TNS Nipo weergegeven. ABN AMRO geeft aan dat de regelmatige updates van Mobiel Bankieren hebben geleid tot een stijging van de klanttevredenheid met 10%.

De volgende fase in mobiel bankieren

De mobiel bankieren apps worden steeds geavanceerder. Toen in 2007 de iPhone werd geïntroduceerd werd er door banken nog vanuit een marketingperspectief een app gelanceerd. De app had vaak weinig met bankieren te maken en men was er ook op gericht om met de introductie van de app free publicity te creëren. Immers, een app was destijds nog uniek en daarmee nieuws. Ik noem die tijd ook wel het eerste plateau in de evolutie van mobiel bankieren.

Het tweede plateau was de fase waarin banken quick & dirty apps mobiel bankieren apps lanceerde. Deze waren verre van ideaal. Houtje touwtje werden saldi en bij-en afschrijvingen uit de systemen van de bank gehaald. Er was geen integratie met bijvoorbeeld internet bankieren.

Inmiddels hebben de banken ‘nette’ apps gebouwd, die een keurige integratie kennen met de zogeheten back end systemen van de banken. Het zijn bijvoorbeeld de ‘mobiel bankieren 2.0′-apps van ING en ABN AMRO.

De uitdaging voor de toekomst ligt bij het vierde plateau: how to leverage touch points? De mobiel bankierende klant heeft vaker, zij het kortstondig, contact met zijn bank. Er ligt voor banken de uitdaging om die touch points beter te benutten, door meer en op het juist moment service te bieden of op een gepaste wijze relevante aanbiedingen te doen. Ik ben benieuwd welke bank dit als eerste oppakt.

De Mobiel Bankieren app is gratis te downloaden in Google Play.

 

About these ads

Tags: , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers op de volgende wijze: