eyeOpen introduceert nieuw mobiele huishoudboekje eyeWally

by

Crisis: 3 miljoen Nederlanders maken zich grote zorgen over hun dagelijkse uitgaven‘. Met deze zin start het persbericht van eyeOpen, waarin ze de app eyeWally introduceert.

Onderzoek van financiële zoekmachine eyeOpen.nl, in samenwerking met Blauw Research, toont aan dat 3 miljoen Nederlanders zich zorgen maken over hun dagelijkse uitgaven. Ruim 7 miljoen mensen geeft aan al zijn/haar uitgaven bij te houden. Maar ook geeft 1 op de 4 aan hulp nodig te hebben om hun uitgaven onder controle te krijgen. Vanaf nu kunnen ze die hulp krijgen. Met de nieuwe app eyeWally kan de consument meer grip op zijn uitgaven krijgen.

In dit artikel meer over eyeWally, maar ook over het mogelijke mobiele huishoudboekje van de Rabobank.

De blinde vlek in uitgaven

Het belangrijkste resultaat uit het onderzoek van Blauw Research is dat 3 miljoen Nederlanders (1 op de 4) aangeven hulp nodig te hebben om hun uitgaven onder controle te krijgen. Het lijkt erop dat de uitgaven aan hobby’s en uitgaan de grote blinde vlek vormen in de uitgaven. Uitgaven aan huur en hypotheek zijn bij de meeste mensen wel duidelijk.

Opmerkelijk is dat kijkers van RTL en SBS preciezer weten wat ze uitgeven aan hun boodschappen dan kijkers van de publieke omroepen. Bovendien zijn klanten van AH beter op de hoogte van hun uitgaven aan boodschappen dan klanten van C1000.

Mobiel huishoudboekje

eyeOpen biedt onwetende consumenten hulp bij het onder controle krijgen van de uitgaven. Diederick van Thiel, CEO van eyeOpen:

“Het is de hoogste tijd dat de Nederlandse consument nu eens echt geholpen wordt in deze crisistijd. Met eyeWally kan de consument zijn maandelijkse budget invoeren en gedane uitgaven via de mobiele app (iPhone en Android) meteen toevoegen. Zo ziet de consument meteen in de winkel al hoeveel hij deze maand nog te besteden heeft en of hij een uitgave kan doen. Hiermee krijgen Nederlanders in deze crisis weer grip op hun uitgaven.”

Onderstaande video geeft uitleg over eyeWally.

De business case voor eyeWally gaat volgens Diederick van Thiel uit van 40.000 downloads voor de rest van 2012. De verwachtingen liggen echter op 60.000 voor de rest van dit jaar.

Uitdaging: frequenter gebruik digitale huishoudboekjes

Consumenten gebruiken de digitale huishoudboekjes maar beperkt. Volgens Marco Mur van Rabobank Formulemanagement Particulieren gebruiken consumenten de huishoudboekjes maar 1 keer per 2 maanden en zelfs maar 1 keer per halfjaar (zie video na 1:59). De uitdaging is hoe laat je consumenten regelmatiger hun digitale huishoudboekje gebruiken? De oplossing ligt bij mobiel, moet ook eyeOpen hebben gedacht.

De Rabobank denkt daar waarschijnlijk hetzelfde over. Als ze binnenkort hun digitale huishoudboekje presenteren, zal er ongetwijfeld gelijktijdig of snel daarna een mobiele variant komen. Het zou mij niet verbazen als deze app dan de mogelijkheid heeft om bonnetje in te scannen, zodat je deze kunt inlezen in je digitale huishoudboekje. Deze functionaliteit (BonPic) was onlangs tijdens de Rabobank Gamefication Challenge, onder 70 studenten van de Willem de Kooning Academie en Universiteit Twente, de grote winnaar.

Let op: de app HHboekje in bovenstaande video is een (nog) niet bestaande app.

Het inscannen van bonnetjes is niet uniek. Afas Personal (voorheen Yunoo) introduceerde onlangs ook hun verbeterde iPhone-app met de mogelijkheid om bonnetjes in te scannen.

Andere mobiele digitale huishoudboekjes

ABN AMRO, ING en SNS hebben hun digitale huishoudboekjes wel op internet, maar nog niet op de smartphone. Afas Personal introduceerde eind vorig jaar haar mobiele digitale huishoudboekje. Daarnaast is er nog een andere Nederlandse app (Huishoud ++) en zijn er een aantal buitenlandse (soms slecht vertaalde) Nederlandstalige apps (MoneyBook, iFinance MobileMijn Huishoudboek en Huishoudboekje).

Plussen en minnen eyeWally

eyeOpen signaleert dat de huidige online kasboekjes hun werk niet goed doen. Ze zijn te onoverzichtelijk, kosten veel tijd om bij te houden en kijken altijd terug naar reeds gedane uitgaven. Zoals gezegd worden de internetvarianten van digitale huishoudboekjes maar beperkt gebruikt. De mobiele varianten zouden daar weleens verandering in kunnen brengen.

De eyeWally app biedt beperkte functionaliteit. Je kunt in de app alleen regelmatige inkomsten opgeven. Ook kan je alleen per kalendermaand inzicht krijgen in je uitgaven. De app van Afas heeft meer mogelijkheden en geeft meer inzicht. Deze ‘min’ van eyeWally kan echter ook een ‘plus’ zijn: wellicht wordt de app door zijn eenvoud wel sneller geadopteerd en vaker gebruikt.

Financiële adviseur in je smartphone

De eyeWally app zal nog verder worden verbeterd. Interpolis heeft ‘mannetjes‘ in de smartphone zitten. eyeOpen gaat binnenkort ook de financiële adviseur in je smartphone stoppen. Dat liet Diederick van Thiel aan [finno] weten.

Mocht je denken dat er alleen financiële adviseurs van vlees en bloed zijn. eyeOpen moet gedacht hebben: “there is an app for that“.

About these ads

Tags: , , , , , , , , , , , ,

2 Reacties to “eyeOpen introduceert nieuw mobiele huishoudboekje eyeWally”

  1. E L.van Bueren Says:

    Kan de download voor Eyewally niet vinden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers like this: