5 spelregels voor financiële dienstverleners om te scoren op YouTube

door

Wist je dat YouTube de grootste zoekmachine is ter wereld, na Google? Dat 57% van de consumenten online video kijkt en 26% van de mensen video’s deelt met zijn netwerk? Volgens Danny Oosterveer is één ding zeker;  online video is massive!

Hoe kunnen financiële dienstverleners inspelen op deze ontwikkelingen? In dit artikel onze ervaringen, twee cases van bedrijven die YouTube inzetten voor verschillende doeleinden en vijf spelregels om te scoren.

Kansen voor financiële dienstverleners

Tik in ‘verzekering’ of ‘verzekering aanvragen’ op Google en je krijgt respectievelijk 10.800.000 en 1.520.000 resultaten. Doe hetzelfde op YouTube: dan krijg je 1.590 resultaten op de term ‘verzekeringen’ en slechts 33 (!) resultaten op ‘verzekering aanvragen’. Wat bovendien opvalt is dat de zoekresultaten op YouTube niet tot nauwelijks ‘vervuild’ worden met gesponsorde content én wees ervan bewust dat er een nieuwe generatie aan zit te komen die op andere manieren zoekt en op andere manieren omgaat met merken en bedrijven. Kansen genoeg dus!

Maar wanneer bieden video’s op YouTube meerwaarde? Wat is zo interessant en/of leuk dat mensen de video’s doorsturen, vriend of abonnee worden en regelmatig terugkomen? En hoe past dit binnen de (marketing)strategie van een organisatie?

Hoe begin je?

Op YouTube kun je als bedrijf een eigen kanaal maken, een zogenoemde ‘branded channel’. Afhankelijk van de afspraken die gemaakt zijn met moederbedrijf Google, kost dit enkele duizenden euro’s. Hiervoor krijg je een eigen domeinnaam (www.youtube.com/bedrijfsnaam) en kun je, binnen de standaarden van YouTube, de vormgeving aanpassen aan de huisstijl van de organisatie.

Financiële dienstverleners maken nog niet altijd gebruik van deze dienst en als ze dit doen, benutten ze vaak niet het volle potentieel. TV reclames, sportbeelden en de introductie van een nieuw product of dienst voeren de boventoon. Alsof mensen graag naar een kanaal gaan waar ze alleen maar reclame te zien krijgen. Het gevolg is ook dat het aantal bezoekers relatief laag is en dat mensen zich nauwelijks abonneren op het kanaal of het kanaal als ‘vriend’ toevoegen.

Laten we eens kijken hoe twee grote financiële dienstverleners het aanpakken.

Casus I: De Rabobank

Rabobank kent op YouTube tientallen kanalen. Naast het centrale Youtube kanaal, hebben diverse lokale banken een eigen kanaal en is er RaboSportTV. Omdat de Rabobank verschillende grote sporten sponsort (o.a. wielrennen, hockey en paardensport) beschikt het met enige regelmaat over exclusief (beeld)materiaal. Interviews met topsporters, wedstrijdverslagen en een blik achter de schermen zijn voor veel mensen interessant. Dat blijkt ook uit onderstaande cijfers.

Het centrale kanaal van de Rabobank bevat een verzameling van reclames, de ‘blut busters’, arbeidsmarktcampagnes en interviews. Wat opvalt, is dat deze website (in tegenstelling tot RaboSportTV) nauwelijks gebruik maakt van afspeellijsten. Daardoor ontbreekt het overzicht. Zoals uit onderstaande cijfers blijkt, scoort het centrale kanaal op alle vlakken minder dan het sportkanaal.

Door aparte kanalen neer te zetten profiteert de Rabobank nauwelijks van de enorme traffic op het sportkanaal.

Casus II: OHRA

Op het YouTube kanaal van de verzekeraar OHRA komen we vooral reclames tegen. Wat interessant is dat zij YouTube recent ook voor het eerst ingezet hebben als onderdeel van een multi channel campagne. Zo is het kanaal www.youtube.com/ohra op een creatieve manier gebruikt om de landelijke ‘bom in eend’ campagne onder andere met een game van een extra dimensie te voorzien.

Patrick Vroklage, teammanager Internet Marketing bij OHRA:

“Wij zijn ons steeds meer bewust van de mogelijkheden van YouTube en proberen hier een eigen invulling aan te geven. Consumenten moeten wel een toegevoegde waarde zien en dat hebben we met deze campagne goed weten te bewerkstelligen door nieuwe, unieke content en een stuk interactiviteit (shoot the duck!) te bieden. Dit heeft ons veel traffic en ‘vrienden’ opgeleverd.[…] YouTube wordt steeds belangrijker als aanvulling op onze SEO (Search Engine Optimization) strategie.”

5 spelregels

In bovenstaande cases blijkt wel dat er voldoende mogelijkheden zijn om op YouTube toegevoegde waarde te bieden voor consumenten. Aan de andere kant zien wij dat nog veel financiële dienstverleners de kansen op YouTube onbenut laten. Daarom vijf spelregels om kansen op YouTube om te zetten in resultaten.

1. Deel kennis!

Praat mensen bij over relevante ontwikkelingen in de branche, leg uit waarom een bepaalde verzekering belangrijk is en waar men op moet letten bij het afsluiten. Leg uit hoe de dienstverlening werkt; wat moet iemand doen bij een inboedelschade, hoe werkt een digitale polis? Dat doet bijvoorbeeld Ditzo erg goed.

2. Entertain!

Diverse financiële dienstverleners doen aan sportsponsoring en beschikken hierdoor vaak over interessante content. Zie het bovengenoemde voorbeeld van de Rabobank, maar denk ook aan het ABN AMRO tennistoernooi of de ING als sponsor van het Nederlands elftal. Interviews met de hoofdrolspelers, een blik achter de schermen of samenvattingen kunnen veel bezoekers trekken.

Grappige (meer dan 2 miljoen views), ontroerende of schokkende campagnes trekken ook veel kijkers. Net als een goed uitgevoerde viral.

3. Zorg voor interactie!

Nodig uit tot interactie; alleen zenden is zo 1.0 … Hebben consumenten vragen over de geboden informatie? Wat missen ze op het kanaal? Zorg voor aansluiting met andere kanalen zoals de website van de organisatie, mobiele applicaties of het callcenter. Geef consumenten een actieve rol achter het scherm (zie OHRA) of combineer een prijsvraag met video; bijvoorbeeld door consumenten een nieuwe commercial te laten ontwikkelen of op een ludieke wijze te laten zien hoe een product impact heeft op het dagelijkse leven.

4. Wees jezelf!

Zorg dat de invulling van het YouTube kanaal van jouw organisatie aansluit bij de merkwaarden van de organisatie en dat het één geheel vormt met andere uitingen.

5. Houd het overzichtelijk!

Kies voor één kanaal, maar maak rubrieken (afspeellijsten) zodat consumenten snel de voor hen interessante, content kunnen vinden.

Conclusie

Video is booming en YouTube is hierin de toonaangevende partij. Consumenten gaan steeds vaker gebruik maken van dit kanaal om zich te laten informeren en/of te entertainen en verwachten dat deze uitingen aansluiten bij het beeld van een bedrijf. Consumenten willen ook participeren (o.a. reageren, delen, liken) en gebruiken hiervoor alle beschikbare sociale media.

Kijk vandaag eens op YouTube en je kan niet anders concluderen dat de financiële dienstverleners nog de nodige stappen moeten maken! Hoe denken jullie hier over? Heeft het nut om te investeren in YouTube? Zo ja, via één of meerdere kanalen? Of moet een bedrijf gewoon alle pijlen richten op Google?

PS: Meer weten? In dit artikel van Remco Bron staat een aantal rake opmerkingen (al dekt de titel niet helemaal de lading).

About these ads

Tags: , , , , , , ,

7 Reacties to “5 spelregels voor financiële dienstverleners om te scoren op YouTube”

  1. Eelco Says:

    Interessante blogpost. Het YouTube kanaal van Alex Vermogensbank mag in dit kader eigenlijk niet ontbreken:

    http://www.youtube.com/beleggenmetalex

  2. ferdyandsebastiaan Says:

    Terecht punt, Eelco. Het kanaal van Alex biedt interessante video’s, kent duidelijke rubrieken en maakt goed de link naar de core-business. Bovendien zeer fraai vormgegeven.

    Wat ik alleen mis is het ‘fun’ element; wat dat betreft zouden ze het samenwerkingsverband met de Comedy Lounge Barcelona bijvoorbeeld goed kunnen inzetten ;-)

  3. Sander Nube Says:

    Interessant artikel Ferdy & Sebastiaan! Ik geloof ook zeker in het toenemende belang van een goede aanwezigheid van bedrijven binnen YouTube, maar ik vind het ook lastig om er de vinger op te leggen hoe dat te doen.

    Jullie schrijven dat een strategie met één kanaal het beste is. Dat is ook mijn gevoel, maar wat zijn jullie argumenten? En waarom zou iemand zich abonneren op zo’n algemeen kanaal met diverse soorten content? Of draait YouTube wat jullie betreft niet om abonnees, maar vooral om views? Veer vraag ik mij af hoe jullie denken dat er gezocht wordt en zal worden binnen YouTube. Als voorbeeld noemen jullie ‘verzekering aanvragen’, maar zoekt iemand daar op binnen YouTube? En hebben jullie tips over hoe gevonden te worden met dat soort content zonder dat er letterlijk met die zoektermen gezocht wordt?

    Veel vragen, ik weet het, maar ik ben erg geinteresseerd! Leuk artikel!

    Groet,
    Sander

  4. ferdyandsebastiaan Says:

    Dank voor je reactie, Sander. Ook scherpe vragen! Vooropgesteld dat dit voor ons ook (nog) geen exacte wetenschap is, zal ik een poging doen om je vragen te beantwoorden.

    Kiezen voor één kanaal heeft er voor mij mee te maken dat je als organisatie met één gezicht naar buiten treedt, waardoor consumenten een compleet en, niet onbelangrijk, consistent beeld krijgen van het bedrijf. De toegevoegde waarde van een bedrijf kenmerkt zich voor mij niet door één goed product, de aanwezige kennis of de maatschappelijke betrokkenheid, maar zit ‘m juist in de combinatie van deze factoren. Daarnaast is, gezien het gebrek aan kennis en ervaring van dit medium bij veel organisaties, centrale aansturing nodig om de kwaliteit te borgen.

    Gezien, de inrichting van de organisatie en de sterke regionale focus, kan je overigens bij de Rabobank een gezonde discussie voeren of één kanaal afdoende is.

    Waarom abonneren? Omdat er consumenten ‘fan’ zijn van de Centraal Beheer reclames en deze als eerste willen zien, omdat mensen op de hoogte wil blijven van de laatste ontwikkelingen bij het zeilen (Delta Lloyd) of omdat je tips om geld te besparen (Rabobank), goed kan gebruiken. Ben je zelf geabonneerd op een Youtube kanaal? Waarom volg je mensen op Twitter of ben je abonnee van een blog of een LinkedIn groep? Volgens mij gaan hier (grotendeels) dezelfde argumenten op.

    Over het zoekgedrag op Youtube kan ik (nog) weinig zeggen, maar ik ga links en rechts wel direct navraag doen. Zou jij zelf ook bij ABN AMRO Bank eens willen kijken of daar meer informatie over beschikbaar is?

    Groet,

    Sebastiaan

  5. ferdyandsebastiaan Says:

    Sander ik wil nog even reageren op je vraag of mensen echt op YouTube gaan zoeken.
    De meerderheid van de consumenten zoekt nu via Google. Videoresultaten van YouTube staan vaak op de eerste pagina en ik verwacht dat zodra mensen de keuze hebben om te lezen of een video te kijken ze eerst op de video klikken.

    Daarnaast zie je dat bedrijven in andere branches ook YouTube gebruiken om informatie te geven. Typ maar eens een excell of word vraag in op YouTube.

    Ik verwacht dat hierdoor mensen steeds meer hun zoektocht beginnen op YouTube.

  6. Tony de Bree (@dagboekbankier) Says:

    Pascal, interessant artikel. Dit is de reden dat ik al sinds enige tijd ook op de eigen sites filmpjes zet/laat zetten.

    Er kan alleen nog veel meer dan dat de banken in Nederland op dit moment doen. Het is nog veel in de vorm van traditionele commercials maar dan op de site.

    @kanaaldiscussie

    Mijn advies is aandacht hebben voor de converserende bank ipv het traditionele inside-out perspectief van “kanalen”. Dat is “de bank van de toekomst”.

    Mvg
    Tony
    @dagboekbankier

  7. Ferdy Hoekman Says:

    Hoi Tony,

    Bedankt voor je reactie.
    Je noemt de converserende bank. ik vraag me af hoe jij dat ziet in het verlengde van het gebruik van video’s.
    Want hoe goed video ook is in het overbrengen van informatie, het blijft toch zenden..

    Ferdy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers like this: